Ik reis alleen – Samuel Bjørk

Standaard

Bjork-Ik-reis-alleen-omslag-240x300

Samenvatting volgens achterflap:

Op het Noorse platteland wordt een zesjarig meisje gevonden, met een springtouw opgeknoopt aan een boom. Ze draagt vreemde poppenkleren en er hangt een vliegtuiglabel om haar nek met de tekst Ik reis alleen. Na een intern onderzoek werd inspecteur Holger Munchs speciale onderzoeksteam opgeheven en werd hij overgeplaatst naar een regionaal politiebureau. Maar als het land wordt geteisterd door een sluwe moordenaar, wordt het team weer tot leven gewekt. Munch prioriteit is om zijn beste onderzoeker, maar depressieve Mia Krüger, uit haar zelfgekozen isolement te halen. Dat is echter nog niet zo makkelijk…

Mijn mening:

Eigenlijk wil niet teveel zeggen over de inhoud van het boek want ik ben bang om te veel te verklappen, de zogenaamde spoilers waar niemand op zit te wachten, daarom gebruik ik bewust de samenvatting van de achterflap hierboven.

Wat ik wel kwijt wil is dat het boek verdeeld is in 7 delen en dan weer onderverdeeld in 89 hoofdstukken. De schrijfstijl is vlot en alleen sommige tongbrekende Noorse namen zijn voor mij lastig.

Het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven beschreven.

Er is in mijn ogen sprake van een mooie spanningsopbouw alhoewel het begin redelijk langzaam te noemen is. Maar naarmate je verder in het verhaal komt neemt de spanning steeds iets meer toe, heerlijk ik hou ervan! Bijna alle verhaallijnen komen mooi bij elkaar op het eind.

Het verhaal herbergt veel personages die mij soms wat af wisten te leiden van de hoofdpersonages, maar de hoofdrollen van oa Holger en Mia zijn goed uitgewerkt en komen goed tot zijn recht. Ik reis alleen, is het eerste boek in een serie met Holger en Mia en ik kan niet wachten op het volgende deel.

Er zijn mijn inziens nog een aantal draadjes met een open eind over gebleven waarvan ik best wil weten hoe het afloopt. Bijvoorbeeld over de broertjes Tobias en Torben.

Ik vind Ik reis alleen een echte pageturner met een orgineel verhaal en ik kan alleen maar zeggen LEES DIT BOEK!

En ik las al ergens op het internet dat Samuel Bjørk de lat voor zichzelf hoog heeft gelegd voor deel 2.

Ik reis alleen, verscheen tot nu toe in 21 landen en er staat een verfilming door Warner Bros gepland voor de toekomst.

Ik kreeg dit boek als recensie-exemplaar aangeboden door uitgeverij Luitingh-Sijthoff, nogmaals dank hiervoor. En natuurlijk heeft dit geen invloed op mijn mening gehad.

De foto van de boekkaft komt van de website van de uitgever.

Schrijver:

Samuel Bjørk is het pseudoniem van Frode Sander Øien (1969), romancier, toneelschrijver en singer-songwriter afkomstig uit Oslo. Ik reis alleen werd in Noorwegen een fenomenaal succes. Gezien zijn nominatie voor de Noorse Boekverkopers Award in 2013, behoort Samuel Bjørk in zijn thuisland tot de hoogste divisie misdaadauteurs.

Titel: Ik reis alleen

Schrijver: Samuel Bjørk

Uitgever: Luitingh-Sijthoff

Uitgave: Paperback

ISBN: 978 90 245 6555 9

Verschenen: 20 februari 2015

Aantal pagina’s: 400

Genre: Thriller

Vertaald door: Renée Vink

4 suggeties bij “Ik reis alleen – Samuel Bjørk

Plaats een reactie