Een lucht vol Franse dromen – Michelle Visser

Standaard

Een lucht vol Franse dromen - Michelle Visser - Boekerij

Achterflap:

Anneloes Beekman doet er alles aan om van haar chambres d’hôtes bij het Franse dorp Pommierss een succes te maken. Terwijl de zomer overgaat in een zonovergoten herfst en ze zich meer thuis voelt in haar nieuwe omgeving, ontvangt ze gasten, leert ze de dorpsbewoners beter kennen en zorgen haar vrienden voor de nodige warmte in haar vrijgezellenbestaan. Wel vraagt Loes zich soms bezorgd af of ze Chez Loes ooit winstgevend zal kunnen maken.

Als er een charmante kunstschilder op haar erf verschijnt vergeet ze tijdelijk alle zorgen, tot de realiteit haar inhaalt en bijna iedereen om wie ze geeft in de problemen lijkt te raken. Loes doet wat ze kan om haar vrienden bij te staan, zoals ze ook altijd op hen kan rekenen. Ondertussen leert ze koken voor haar gasten, struint ze marktjes af voor haar beginnende brocantehandel en doet ze bij toeval een ontdekking die haar terugvoert naar een duistere periode in de geschiedenis van de streek. En dan is er nog de hoop op een nieuwe grote liefde in haar leven…

Auteur:

Michelle Visser (november 1973) werkte als communicatiemedewerker voordat ze fulltime ging schrijven. Ze debuteerde met haar historische roman Véronique en daarna kwam Opstand. Met haar feelgoodroman Het huis met de blauwe luiken sloeg ze een nieuwe weg in.

Mijn mening:

Een lucht vol Franse dromen is een heerlijk en logisch vervolg op Het huis met de blauwe luiken waar we kennis maakten met Loes Beekman, maar kan heel goed als stand alone gelezen worden.
Dit keer leven we wederom mee met (Anne)loes en haar chambres d’hôtes, waarin ze nu niet meer de beginnende starter is maar met alle mogelijkheden die ze heeft en/of voor zichzelf creëert zich staande probeert te houden in het grote en diverse aanbod in haar omgeving.
Ze wordt meer en meer opgenomen in de plaatselijke omgeving en heeft goede banden opgebouwd met enkele buurtgenoten. Ze geniet met volle teugen van haar leven in Frankrijk maar profileert zich ook als prima gastvrouw.

Het enige wat niet lijkt te vlotten is het feit dat Loes zich graag zou willen storten in een nieuw liefdesavontuur. Ze is na haar scheiding wel toe aan een nieuwe grote liefde maar beseft ook dat een zoektocht niet zal brengen waar ze op hoopt. Zoiets overkomt je en in Een lucht vol Franse dromen lees je zelf of het Loes lukt om haar hoofd koel te houden als er een charmante kunstschilder aanklopt bij haar ‘herberg’.

Een lucht vol Franse dromen is wederom een heerlijke feelgood-roman. Het is vlot en toegankelijk geschreven en daardoor leest het als een trein en voor je het weet komt het eindstation in zicht.  Je waant je onder het lezen als een ware godin in Frankrijk maar krijgt ook mee dat het soms een kwestie van overleven is, hard werken dus.

Een ding viel mee wel op en dat is dat na het nuttigen van alcohol de personen in kwestie nog erg gemakkelijk in de auto stappen en terug naar huis rijden.
Zijn er geen taxi’s in Frankrijk?
Noem mij een pietlut maar aan zoiets kleins kan ik mij enorm storen. Ik ben tegen het rijden in een auto terwijl je net een borrel achter de kiezen hebt. Gelukkig besef ik mij ook dat dit fictie is maar toch zou ik graag zien dat een auteur zich ook hierin inleeft en de verhaallijn daarop aanpast.

Een lucht vol Franse dromen is luchtige lectuur die zich prima leent als je wel wilt lezen maar even geen zware kost kan waarderen. Ik ben dol op dit soort boeken en lees ze dan ook met veel plezier uit.
Ik ben benieuwd of er nog een verhaal rondom Loes en haar chambres d’hôtes komt, want het verhaal kan nog alle kanten op nadat je de laatste zin hebt gelezen en het boek dichtslaat. Ik hoop van wel!

Ik ontving Een lucht vol Franse dromen van de uitgever in ruil voor een eerlijke recensie.
Het is boek nummer 27 voor mijn persoonlijke ‘Ik lees Nederlands’ uitdaging van 2017.

De foto van de cover komt van de website van de uitgever.

~~~~~~

Een lucht vol Franse dromen – Michelle Visser

Boekerij – paperback – juli 2017

ISBN: 9 789022 578186

Pagina’s 336 – roman

Een suggestie over “Een lucht vol Franse dromen – Michelle Visser

Plaats een reactie