Eerste hulp bij eetbuien – Joanna Kortink

Standaard

eerste-hulp-bij-eetbuien

Samenvatting & mening ineen:

Heb ik eetbuien? Jazeker, maar niet in de vorm van boulimia of anorexia. Ik eet gewoon vaak te veel en heb daardoor overgewicht. Zo klaar als een klontje zal ik maar zeggen.

Wil ik daar verandering in? Ook daarop is het antwoord ja. En eigenlijk weet ik wel hoe ik dat moet aanpakken maar ja je er toe zetten is een volgende stap.

Daarom dacht ik bij de retweet actie op twitter, voor dit boekje, laat ik het maar proberen, wie weet. En ik won nog ook.

In het boekje vind je 100 tips die je op de goede weg kunnen helpen.

Van sommige was ik al op de hoogte:

  • De kracht van het ontbijt
  • Suikers eten doet suikers vreten
  • Jezelf soms belonen mag!
  • Gezond, gematigd en gevarieerd eten naast het dagelijks bewegen

Andere waren een eyeopener:

  • Bewust een punt achter de maaltijd zetten
  • Realistische doelen stellen (beginnen met -5kilo ipv gelijk -20 kilo willen)

En bij enkele dacht ik “het zal wel” :

  • Rust in je lijf (door middel van ademhalingstechnieken en het indenken van gouden, helende lichtstralen)
  • Mediteren om verslavingen te overwinnen
  • Je voorstellen in een luchtballon te zitten en je concentreren op je ademhaling

Inzicht is de eerste stap naar ander gedrag en daar geloof ik heilig in. Daarnaast is het gewoon een kwestie van doen, prioriteiten stellen en niet meedoen aan mode-dieeten. Want die werken voor mij sowieso niet.

Of dit boekje mij gaat helpen? Ik denk het niet. Het was wel leuk om door te nemen maar het zal niet mijn leidende “bijbel” worden. Laat ik maar beginnen met gezonder en gevarieerder te eten en een eerste doel stellen van -5 kilo voor mijn verjaardag. Dan heb ik nog ruim 4 maanden de tijd om dat doel te halen.

Dit boek won ik via een retweet-actie op Twitter via Inspirerend Leven.nl dit heeft geen invloed gehad op mijn mening.

De foto van de boekkaft komt van de website van uitgeverij Kosmos.

Schrijver:

Joanna Kortink (geboren 19.12.1960 / overleden 24.02.2014) was bestsellerschrijfster en trainer op het gebied van eet- en gewichtsproblemen. Zelf heeft ze ook geworsteld met deze problematiek.

Joanna schreef diverse boeken op gebied van mindfull afvallen.

Titel: Eerste hulp bij eetbuien

Schrijver: Joanna Kortink

Uitgever: Servire (onderdeel van Kosmos Uitgevers)

Uitgave: paperback

ISBN: 978-90-215-3536-4

Verschenen: 2005 (ik las de 6de druk uit 2012)

Aantal pagina’s: 126

Genre: Zelfhulpboek

6 gedachtes over “Eerste hulp bij eetbuien – Joanna Kortink

  1. Sandra

    De “dat zal wel” klinkt mij ook niet erg geloofwaardig in de oren, Ik denk vaak, we kunnen met zijn allen 100 boeken over afvallen/gezonder eten lezen en 1000 diëten volgen maar eigenlijk weet iedereen wel hoe het moet al zijn sommige tips wel handig.

    Enne die 5 kg in 4 maanden is een realistisch doel, you go girl!

  2. Ik heb dit boek ooit gerecenseerd voor ANBN en vond het toen wel goed om te lezen maar inderdaad de “dat zal wel” tips komen bij mij ook niet geloofwaardig over. Bovendien is iedere persoon anders en helpen er andere tips.

Geef een reactie

