Mijn lieve vergeetopa – Ilona Lammertink & Els Vermeltfoort

Standaard

Mijn lieve vergeetopa - Ilona Lammertink Els Vermeltfoort - Uitgeverij Clavis

Achterflap:

Opa Kapitein is de allerliefste opa ter wereld.
Melle vindt het heerlijk om bij hem te zijn
en is dol op zijn verhalen over vroeger.
Maar dan wordt opa vergeetziek …
Melle is verdrietig en bang, maar bedenkt iets
waar opa en hijzelf weer blij van kunnen worden.

Auteur:

Ilona Lammertink (1957) werkt o.a. als integratief kinder- en jeugdtherapeute in haar eigen praktijk naast haar schrijverscarrière.
Ilona richt zich zowel in haar privéleven als carrière op het wel en wee van kinderen.

Illustrator:

Els Vermeltfoort is na haar studie aan de kunstacademie te ’s Hertogenbosch fulltime aan de slag gegaan als illustrator.
Daarnaast geeft ze regelmatig tekenles en workshops op scholen.

Mijn mening:

Melle is dol op zijn opa, maar als opa niet meer goed kan vertellen over vroeger toen hij nog kapitein was op zee blijkt dat hij ziek is. En dat maakt Melle verdrietig en een beetje bang. Als hij over de eerste schrik heen is verzint Melle iets waardoor opa en hij weer blij worden en lijkt het weer net als vroeger.

Mijn lieve vergeetopa is een ontroerend, informatief en bovenal herkenbaar prentenboek voor velen die te maken hebben met dementie in de (directe) omgeving. Maar kan ook gewoon voorgelezen worden als je niet te maken hebt met deze ziekte.

De nuttige informatie achterin het boek geeft de voorlezer handvatten om een gesprekje met het kind te beginnen. Deze kun je dan ook het beste vooraf eens op je gemak doorlezen.

Mijn lieve vergeetopa is kleurrijk geïllustreerd en geeft een realistische weergave van de wereld om ons heen.

Mijn lieve vergeetopa is een aanwinst voor je prentenboekenkast.

Ik leende ‘Mijn lieve vergeetopa‘ uit de plaatselijke bibliotheek.

De foto van de cover komt van de website van de uitgever.

~~~~~~

Mijn lieve vergeetopa – Ilona Lammertink

Illustraties: Els Vermeltfoort

Clavis – hardcover – januari 2017

ISBN: 9 789044 828894

Pagina’s 28 – Prentenboek

Geef een reactie

