Ragdoll – Daniel Cole

Standaard

ragdoll-daniel-cole-luitinghsijthoff

Achterflap:

Omstreden rechercheur William Fawkes, bijgenaamd Wolf, keert na maanden van psychologisch onderzoek terug bij het korps. Samen met collega’s Emily Baxter en Alex Edmunds moet hij al snel de meest bizarre zaak uit zijn carrière zien op te lossen: diverse lichaamsdelen van zes slachtoffers aan elkaar genaaid als een menselijke pop – een lijk dat in de pers meteen ‘de lappenpop’ wordt genoemd.

De zaak komt in een stroomversnelling als de Lappenpopmoordenaar de politie uitdaagt door een lijst vrij te geven met daarop zes namen van toekomstige slachtoffers, compleet met de datums waarop hij ze zal doden. Zal het Fawkes en Baxter lukken om, terwijl de wereld toekijkt, de moordenaar tijdig te pakken?

Gelaagd, fascinerend, grappig en uniek: in Ragdoll introduceert Daniel Cole een
politie-trio dat, samen met de razende snelheid en de wendingen in het
verhaal, de lezer van de eerste tot de laatste bladzijde geboeid houdt.

Auteur:

Daniel Cole (1983) werkte als ambulancebroeder. Ragdoll is zijn debuut en maakte van Cole een overnight success story: de rechten zijn aan meer dan 30 landen verkocht en het boek zal worden verfilmd voor tv.

Mijn mening:

‘Vertel me eens, als jij de duivel bent, wat ben ik dan?’
Na het lezen van Ragdoll weet ook jij hierop te antwoorden…

Ragdoll begint met een proloog waarin een vonnis wordt uitgesproken en daar heeft rechercheur William Olivier Layton-Fawkes, bijgenaamd Wolf de grootste moeite mee. Hij onderneemt een actie die verstrekkende gevolgen heeft voor hem en zijn omgeving.
Het verhaal gaat verder en neemt een tijdsprong van vier jaar, Wolf keert terug op de werkvloer en krijgt meteen één van de meest bizarre zaken uit zijn carrière voor zijn kiezen.
Er is één lijk gevonden maar dat bestaat uit zes slachtoffers, het is net een lappenpop (een ragdoll). De politie krijgt een extra uitdaging erbij omdat er een lijst circuleert met namen van toekomstige slachtoffers, compleet met datums waarop zij zullen sterven. Wolf is één van de doelwitten.
Nu is het aan het team van de Metropolitan Police om deze zaak op te lossen…

Wat volgt is een verhaal dat vanuit verschillende standpunten geschreven is en dat vergt zeker in het begin wat concentratie omdat de afwisselende perspectieven elkaar vlot opvolgen. Er zijn na de proloog nog 40 hoofdstukken, waarvan enkele terug kijken op de tijd dat Wolf in het St. Ann’s Ziekenhuis verbleef.

Ragdoll heeft mij niet meteen in zijn greep maar naar mate we verder in het verhaal zitten komt het vanzelf goed. Vooral tegen het einde wil ik zo snel mogelijk weten hoe het afloopt en kan het mij niet snel genoeg gaan. Toch is Ragdoll niet de thriller die mij op het puntje van mijn stoel laat zitten. Echte spanning voel ik pas in de laatste drie hoofdstukken. En dat is jammer maar niet meer dan dat.

Ragdoll vraagt om een vervolg want het eind kan alle kanten op en zonder te spoileren kan ik daar niet veel meer over kwijt. Mijn honger is dus niet helemaal gestild, een eventueel vervolg zal ik dan ook zeker oppakken en lezen.

Ragdoll is filmisch geschreven en dat is niet zo gek als je weet dat het een afgewezen tv-scenario was dat stond te verstoffen onder Daniel Cole zijn bed. En gelukkig heeft hij het afgestoft en aangepast en hebben we hier een heerlijk boek.

Is Ragdoll de nieuwe hype in boekenland?
Er wordt in ieder geval een heel mediacircus omheen gebouwd. Maar ook zonder dit mediacircus trekt Ragdoll de aandacht door zijn  opvallende uiterlijk.
De manier van binden met de doorzichtige rug en zichtbare rode draad spreekt mij aan. Zoiets valt dan ook zeker op in de boekhandel en voor mij zou het een extra reden zijn het op te pakken.

Ik genoot van Ragdoll en vind het een sterk debuut maar toch heeft het mij niet overdonderd. Mij rest je alleen aan te sporen om het boek zelf te gaan lezen en je eigen oordeel te vellen. Ik hoop dat je net als mij geniet.

Ragdoll kreeg ik als recensie-exemplaar van de uitgever opgestuurd, waarvoor dank.
Foto van de cover komt van de website van de uitgever.

~~~~~~

Ragdoll – Daniel Cole

Vertaling: Roelof Posthuma

Luitingh-Sijthoff – paperback – februari 2017

ISBN: 9 789024 574988

Pagina’s 400 – Thriller

2 gedachtes over “Ragdoll – Daniel Cole

Geef een reactie

