Spelen met prentenboeken – Anke van Boxmeer & Els van Dijck

Standaard

spelen-met-prentenboeken-lemniscaat

Mijn liefde voor prentenboeken bestaat al heel lang en gaat volgens
mij ook nooit meer over.
Mijn verzameling begon toen ik nog werkzaam was in de kinderopvang, nog voordat ik zelf kinderen had, en nog elk jaar komen er wel enkele bij.

Dat prentenboeken niet alleen maar zijn om voor te lezen dat weten de liefhebbers natuurlijk al langer. En de titel van dit boek suggereert ook iets anders. Het prentenboek kan namelijk ook het begin zijn van iets nieuws.
Je kunt spelletjes verzinnen, tekeningen maken, toneelspelletjes en nog vele andere activiteiten verzinnen. Dat is niet alleen heel leuk maar vaak ook nog leerzaam.

In 1997 verscheen een allereerste versie van ‘Spelen met prentenboeken’ van dezelfde uitgeverij. Net als toen worden in het nieuwe boek alleen titels besproken uit hun eigen fonds.  Maar dat is niet erg want dit boek is slechts het begin. De makers hopen dat het je inspiratie geeft, en dat jij én de kinderen straks nóg meer plezier gaan beleven aan al die prentenboeken waarmee je veel meer kunt dan alleen voorlezen.
En als je eenmaal de handvatten hebt kun je vaak zelf gemakkelijker
aan de slag met andere prentenboeken.

Spelen met prentenboeken is uitermate geschikt voor onderwijsgevenden, pedagogisch medewerkers en ook voor ouders die meer uit een prentenboek willen halen.

De 22 prentenboeken die dit keer zijn behandeld worden allen voorzien van diverse activiteiten waarbij het verhaal centraal staat en die aansluiten op het thema van het boek. Ook worden er reken- en taalactiviteiten, ideeën voor spel en beweging, sociaal-emotionele activiteiten en spellencircuits aangeboden.
De activiteiten zijn makkelijk toepasbaar en vergen de ene keer iets meer voorbereiding en/of tijd dan de andere keer.

Enkele titels die worden besproken zijn:
* Raad eens hoeveel ik van je hou
* Feestmaal voor de koning
* Woeste Willem
* De gele ballon
* Max en de maximonsters
* De Gruffalo
* Tangramkat
* Ik ben een kunstenaar

Met prentenboeken kun je alle kanten op en kun je spelenderwijs terechtkomen
in een wondere wereld van beeld, taal en fantasie.

Ik vind het een zeer inspirerend boek en zou het zeker weer gebruiken als basis om meer uit prentenboeken te halen. In de hoop ooit nog eens terug te keren in mijn oude werkveld (of ooit nog eens oma te worden 😉 ) gaat dit boek dan ook met alle liefde in mijn boekenkast met prentenboeken en zal ik het af en toe eens
afstoffen tot ik het echt kan gaan gebruiken.
Tot die tijd kan ik wellicht mijn prentenboekenkast aanvullen met de ontbrekende titels die wel besproken worden.

Spelen met prentenboeken kocht ik onlangs zelf.
De foto van de cover komt van de website van de uitgever.

~~~~~~

Over de auteurs:

Anke van Boxmeer en Els van Dijck zijn beiden groepsleerkracht van een kleutergroep. Ze ontwikkelen daarnaast educatieve projecten voor Kleuteruniversiteit en jufanke.nl, en schrijven regelmatig artikelen voor het onderwijstijdschrift Praxisbulletin. Voor Lemniscaat maken ze jaarlijks de lessuggesties op de Lemniscaatkalender.

~~~~~~

Spelen met prentenboeken – Anke van Boxmeer & Els van Dijck

Lemniscaat – Hardcover – januari 2017

ISBN: 9 789047 708728

Pagina’s 154 – Prentenboek / Overig

~~~~~~

Geef een reactie

