Waar is ze? – Alex Marwood

Standaard

waar-is-ze-alex-marwood-boekerij

Achterflap:

Sorry voor deze groepsmail, maar ik heb jullie hulp hard nodig.
Mijn peetdochter, Coco Jackson, is in de nacht van zondag op
maandag verdwenen uit het vakantiehuis van haar ouders in
Bournemouth. Opeens was ze er niet meer. Coco is drie jaar oud.

Als Coco, een van een tweeling, tijdens een familieweekend verdwijnt, ontstaat er een mediahype. Haar ouders zijn vermogend en invloedrijk, net als iedereen met wie ze op vakantie waren dat weekend aan zee. Wat is er echt met Coco gebeurd?
Twaalf jaar later komt het gezelschap weer bij elkaar voor een begrafenis. Coco’s vader is overleden en de onderhuidse spanning is voelbaar. De donkerste geheimen worden langzaam blootgelegd…

Waar is ze? is een donkere, zenuwslopende thriller waarin niets is wat het lijkt. Maar het geheim móét verborgen blijven. Ten koste van alles…

Auteur:

Alex Marwood (1960) is het pseudoniem waaronder auteur en journaliste Serena Mackesy haar misdaadromans schrijft. Dit omdat ze ervoor kiest om haar eerder gepubliceerde romans (onder eigen naam) gescheiden te houden van dit nieuwe werk.
Mackesy studeerde Engelse literatuur aan Oxford University. Ze woont in Londen.

Mijn mening:

Een waar charmeoffensief werd gestart om Waar is ze? onder de aandacht te brengen bij pers, boekhandels en uiteindelijk de lezers. Een groot aantal uit de eerste twee categorieën ontving een gepersonaliseerde vooruit-editie van deze thriller met de vraag: ‘Weet jij waar ze is,…?’ Met op de plaats van de puntje de naam van de ontvanger.
Daardoor kon ik ook uitgebreid kennismaken met deze ‘hype’ in boekenland. Mijn instagram en twitterfeed liepen over van enthousiaste foto’s en woorden. Mijn blijdschap was dan ook groot toen ik half januari ook een exemplaar in ontvangst mocht nemen van mijn pakketbezorger, mijn nieuwsgierigheid was inmiddels al gewekt.

Deze week las ik Waar is ze? met gemengde gevoelens. Ik vond hem niet zo spannend als dat ik hem had verwacht. Door toeval of oplettendheid had ik al snel het idee waar Coco was gebleven. Dit bleek (veel) later ook uit te komen.
Het duurde even voordat ik in het verhaal zat want veel personages en ‘ingewikkelde’ relaties maakte dat ik soms even terug moest lezen wie, wat nou ook alweer had gezegd of gedaan.
En ondertussen vond ik het constante heen en weer gespring van het heden naar het verleden niet fijn. Daar heb ik wel vaker last van en dat kan voor mij persoonlijk echt een afknapper zijn bij een boek. Hoe goed het verhaal op zich ook is.
Dat het verhaal nog een staartje krijgt veranderde niet dat ik er opeens anders over dacht.

Het verhaal is geschreven op een vlotte manier qua taal en als je eenmaal de hoofdpersonages uit elkaar weet te houden en vooral wie bij wie hoort dan ben je verloren. Dan is er geen houden aan en moet je zo snel mogelijk naar de finale.

De cover is een mooie verwijzing naar een uitstapje in het verhaal en past er zeker bij.
De titel zegt waar het omdraait en het zal je niet verbazen dat ook jij uiteindelijk weet waar ze is.

Ik ben dus enthousiast over het verhaal maar niet van het constante gespring van heden naar verleden en weer terug. Dat had in mijn ogen best wat minder gekund maar dat is echt een persoonlijke voorkeur.
Waar is ze? is minder zenuwslopend dan verwacht maar is zeker wel donker. Er wordt wat afgelogen en er zijn ook nogal wat complotten. Maar het donkerst is toch de nachtmerrie waarin de ouders van Coco terecht zijn gekomen tijdens het ‘familie’weekend ter ere van de 50ste verjaardag van Sean, de papa van Coco.
Want als je kind verdwijnt in het niets is er maar één vraag die je beantwoordt wilt zien: Waar is ze? Hierop krijg je zeker antwoord als je dit boek leest.

Waar is ze? kreeg ik als recensie-exemplaar van de uitgever opgestuurd, waarvoor dank.
Foto van de cover komt van de website van de uitgever.

~~~~~~

Waar is ze? – Alex Marwood

Vertaling: Mariëtte van Gelder

Boekerij – paperback – januari 2017

ISBN: 9 789022 579206

Pagina’s 400 – Thriller/Spanning

Geef een reactie

