Lieveling – Kim van Kooten

Standaard

lieveling-kim-van-kooten-lebowski-publishers

Achterflap:

Puck is vijf jaar en woont met haar moeder in een achterstandswijk in Rotterdam. Op een dag verhuizen ze naar een kapitale villa in Zwijndrecht, waar de nieuwe man van haar moeder woont. Het lijkt een sprookje: de man – die door Puck ‘ome meneer’ wordt genoemd – ontfermt zich over het meisje. Ome meneer overlaadt haar met cadeaus, wast drie keer per week Pucks haren en samen maken ze lange tochten in zijn grote auto.

Puck is zijn lieveling.
Het is hun geheim.
Maar soms worden geheimen te groot om
te bewaren
en willen ze gevonden worden.

Lieveling is gebaseerd op het verhaal van Pauline Barendrecht.

Mijn mening:

Lieveling is een boek dat je niet onberoerd zal laten, met het heftige thema kindermisbruik kan dat ook niet anders als je het mij vraagt.

Vanuit Puck lezen we mee met wat haar overkwam maar ook wat haar overkomt. Het begint allemaal als Puck op haar 5de verjaardag samen met haar moeder intrekt bij ‘ome meneer’ de nieuwe liefde van mama. Het liefst wil ‘ome meneer’ dat Puck papa zegt maar dat vertikt ze. Ze heeft al een papa en hoopt hem weer terug in haar leven te krijgen.
Al vanaf dag één begint het misbruik en het neemt alleen maar toe.

De beschrijvingen daarvan bezorgen mij regelmatig rillingen. Onder het lezen groeit de woede ten opzichte van ‘ome meneer’ maar ook de apathie van de moeder die zich liever bezighoudt met geld uitgeven en een borrel drinken stuiten mij regelmatig tegen de borst.

Puck heeft iets gevonden waarmee ze strijd voert tegen de directe volwassenen in haar leven totdat dit jaren later leidt tot een ziekenhuisopname. Dan is daar wel het moment dat ze eindelijk haar grote geheim kan delen met iemand. Dit lijkt haar redding maar ze komt uiteindelijk flink bedrogen uit…
Wat ik hier mee bedoel lees je het beste zelf in Lieveling.

Lieveling bevat hoe bizar het ook voelt ook nog wat humor, dat komt door de Rotterdamse platheid en dan vooral het taalgebruik. Wel een waarschuwing dat er wat gevloek in voorkomt maar dat deed ik op het einde zelf ook. Ofwel het was niet vloeken wat ik deed maar ik uitte wel wat heftige verwensingen.

Lieveling is opgedeeld in vijf delen (jaartallen) en deze zijn weer opgedeeld in meerdere hoofdstukken met titels, de hoofdstukken zijn van verschillende lengtes.

De titelverklaring is letterlijk terug te vinden tijdens het lezen.

Binnen no-time had ik Lieveling uitgelezen, het is vlot geschreven en leest gewoon makkelijk weg. In mijn vriendenkring zijn de meningen verdeeld over het boek, sommige vrienden zijn enthousiast anderen hebben het weggelegd omdat het veel te beeldend zou zijn. Ik zit er denk ik precies tussen in.
Het verhaal hield me bezig, ik hoopte aldoor dat Puck de moed had om iemand in vertrouwen te nemen. En daarnaast was daar de walging van het beschreven misbruik want soms was het toch wel heel beeldend.

Lieveling maakte mij met vlagen misselijk, is hartverscheurend, aangrijpend maar bovenal een pageturner gebleken.

Lieveling kocht ik nog niet zolang geleden voor mezelf, daarnaast telt Lieveling nog mee voor mijn persoonlijke ‘Ik lees Nederlands’ uitdaging van 2016 en is hiervoor boek nummer 46.

De foto van de cover komt van de website van de uitgever.

Auteur:

Kim van Kooten (26 januari 1974) is actrice en scenarioschrijfster. Ze begon ooit aan een studie scenarioschrijven aan de Filmacademie, maar brak snel door als actrice in Zusje (1995) en haar meer bekende film Phileine zegt sorry, naar het boek van Ronald Giphart. Later pakte zij het scenarioschrijven weer op, wat haar een Gouden Kalf opleverde voor het scenario Met grote blijdschap. Ook schreef zij de scenario’s voor bioscoophits als Alles is liefde en Alles is familie.
Lieveling is haar debuutroman.

~~~~~~

Lieveling – Kim van Kooten

Lebowski Publishers – paperback – november 2015

ISBN: 9 789048 830244

Pagina’s 238 – roman

Geef een reactie

