Crash – Ellen Lina

Standaard

crash-ellen-lina-uitgever-ellessy

Achterflap:

‘… de rampplek. Het vliegtuig van de Italiaanse maatschappij Italiana crashte op 28 juli dit jaar bij het bergplaatsje Valsugana, na een defect in het hydraulische systeem. Een noodlanding werd ingezet, maar deze verliep uiterst tragisch. Bij de crash kwamen honderddrieënveertig mensen om het leven, onder wie de voltallige bemanning en vier Nederlanders; twee vrouwen, een man en een kind. Veertien mensen overleefden de ramp, onder hen bevonden zich twee Nederlands.’

Ontmoet Anna Kranenburg. Eenendertig jaar, eigenaresse van een kookwinkel en overlevende van de ramp met IT 642. Naast haar zat Jesse Wilgers, drieëndertig jaar, partner bij Boulder Maze Accountancy op Wall Street, New York. Hij is de tweede Nederlandse overlevende.

Nadat Anna is aangeschoven bij De Avondshow, om naar aanleiding van een nieuwe vliegramp geïnterviewd te worden over de crash die zij overleefde, gebeurt het onmogelijke. Haar verhaal komt terecht bij Ruben Partier, die er vervolgens voor zorgt dat de levens van Anna, haar man Daan en van Jesse, nooit meer hetzelfde zullen zijn. Ruben krijgt het voor elkaar om geheim na geheim te ontrafelen. Wat heeft hij met de crash te maken? Wat hebben Anna en Jesse met elkaar te maken? Wat gebeurde er aan boord van IT 642, voordat het toestel neerstortte?

Wees gewaarschuwd… Brace for impact.

Mijn mening:

Crash heeft mij binnen de kortste keren in zijn macht, het grijpt me bij de strot en laat maar moeilijk los. Dat was maandag toen ik begon met lezen.
Binnen no-time was het vooral Jesse die mij in zijn macht had. Past mooi bij zijn karaktertrekjes die tijdens het lezen steeds duidelijker worden (en die eigenlijk helemaal niet zo leuk zijn maar enigszins verklaarbaar door zijn jeugdtrauma).
Maar het is Anna die de grootste rol speelt in het verhaal. Zij is de verbindende factor tussen Ruben, Daan en Jesse. Hoe dat precies zit ontdek je tijdens het lezen.

De inleiding komt van Ruben, daarna volgen 16 hoofdstukken en een afsluitend stuk waarin dag 1 t/m dag 202 na een belangrijke gebeurtenis wordt beschreven.

Het verhaal wordt vanuit Anna geschreven en is voorzien van meerdere langdurige flashbacks, niet mijn favoriete schrijfstijl maar dit keer stoorde het mij niet. Het is zelfs noodzakelijk voor het verhaal. En had nu voor mij een toegevoegde waarde die ik anders vaak niet zie. En in het verhaal wordt duidelijk aangegeven wanneer en waar het plaats vindt.

De schrijfstijl van Ellen is vlot te noemen en heel beschrijvend. Hoe de crash beschreven is voelt zo echt dat het bijna aanvoelt alsof je er middenin zit. Hetzelfde met de laatste grote plottwist op het einde, ik voelde de warmte…
Ellen wist mij zelfs tot een traan te roeren op het moment dat Anna voor haar grote liefde For You zingt.

Crash zorgde inderdaad voor forse impact bij mij tijdens het lezen, dus wees gewaarschuwd als je hieraan begint. Het ‘etiket’ spannende liefdesroman is terecht gekozen. Het is en spannend en de liefde speelt een belangrijke rol in Crash. Maar het is geen zoetsappige romantiek die zich openbaart in Crash, gelukkig maar want daar hou ik helemaal niet van.

De titel Crash spreekt voor zich en behoeft echt geen verdere uitleg. Het verwijst natuurlijk naar de rampzalige vliegtuigcrash die plaats vond maar voor mij gevoel komt er nog een andere duidelijke crash naar voren. Maar spoiler-gevaar belet mij hierover een uitspraak te doen.

De cover van Crash is duister maar laat wel zien waar het om draait en laat daar geen twijfel over bestaan.

Zoals je wel ziet heb ik over het verhaal zelf niet al te veel verklapt want dan blijft er niets te ontdekken over voor jou. Naast wat op de achterflap staat kan ik gewoonweg niet heel veel extra kwijt zonder mijn mond echt voorbij te praten.
Wel wil ik je verklappen dat ik onder de indruk ben van het geheel, vooral over de beschrijving van de daadwerkelijke crash. Je kunt hier echt terughalen dat Ellen heel veel research heeft gedaan, mede mogelijk gemaakt door haar eigen man die piloot is.

Voor mij is Crash een echt vijf-sterren boek omdat het mij zo greep en ontroerde en ik meer dan wie dan ook het gevoel had te begrijpen hoe Anna zich moet hebben gevoeld…

Voor Crash is een heuse soundtrack geschreven, gecomponeerd en geproduceerd door Anouk van der Kemp, student Podiumkunsten aan het Rijn IJssel in Arnhem. Deze is te beluisteren via iTunes, Spotify & youtube.com.
Zoek naar Crash The Book – The Original Soundtrack – Anouk van der Kemp.

Ik ontving Crash tijdens de boekpresentatie  ter recensie, waarvoor nogmaals dank.
Tevens telt Crash mee voor mijn persoonlijke ‘Ik lees Nederlands’ uitdaging van 2016 en is hiervoor boek nummer 45.

De foto van de cover is afkomstig van de website van de uitgever.

Auteur:

Ellen Lina-Rink  (1983) werd geboren in Arnhem. Ze studeerde aan de PABO en werd docente op het MBO. De baan van haar man, die piloot is,  zorgde ervoor dat ze begin 2013 naar Curaçao emigreerde. Inmiddels woont ze samen met haar man en twee zoontjes weer in Nederland.
Crash is het vierde boek van Ellen. Eerder verscheen Vasthouden (2011), Ooit zal ik je weer zien (2013) en Sky (2015).

 

~~~~~~

Crash – Ellen Lina

Ellessy – paperback – november 2016

ISBN: 9 789086 603213

Pagina’s 366 – Spannende liefdesroman

Geef een reactie

