Zwijgen is goudvis – Annabel Pitcher

Standaard

zwijgen-is-goudvis-annabel-pitcher-luitinghsijthoff

Achterflap:

Nog erger dan de leugen is de waarheid…

De 15-jarige Tess Turner heeft altijd al het gevoel gehad dat ze nergens bij hoort. Zeker na het lezen van een blog van haar vader die niet voor ogen bestemd is. Alle 617 woorden in de blog zetten haar wereld compleet op z’n kop. Vanaf dat moment ziet ze zichzelf als de kleine planeet Pluto: stil, onbereikbaar en heel ver weg van alles wat ze dacht te weten. Alleen die geestige meneer Goudvis is haar steun en toeverlaat. Kan hij Tess de moed geven om de stilte te doorbreken en de mensen om haar heen te confronteren?

Zwijgen is goudvis is een meeslepende en hartverscheurende
coming of age-roman over een meisje dat niets liever
wil dan haar eigen plek in de wereld vinden.

Mijn mening:

Met veel plezier las ik Zwijgen is goudvis. Een vlucht van mij om na een drukke periode waarin ik weinig las, niet gelijk verstrikt wilde raken in een leesdip.

Zwijgen is goudvis gaat over de introverte Tess die niet echt veel vrienden heeft en zich manifesteert als een buitenbeentje. Bij toeval stuit ze op een blog van haar vader die niet voor haar bestemd was, maar die wel haar veilige wereld op z’n kop zet.
Het moment dat Tess besluit te zwijgen komt vlak nadat Tess die 617 woorden heeft gelezen.
Naast de doodnormale dingen die een 15-jarige altijd al bezighoudt had Tess ineens een vraag waarop ze antwoordt zocht maar dit zou niet zonder slag of stoot gaan.

Als alles en iedereen zich tegen haar lijkt te keren heeft ze gelukkig nog ‘meneer’ Goudvis om op terug te vallen. Hij wordt haar steun en toeverlaat.

“Ik stort me met meneer Goudvis in de lucht; we zwemmen in een aquarium dat we zelf hebben gemaakt en dat de wereld buitensluit, en ook alle woorden van de wereld…. het is waar wat ze zeggen, zwijgen is echt goud.”

Zwijgen is goudvis is opgedeeld in 4 delen die ieder weer bestaan uit meerdere hoofdstukken. De schrijfstijl is toegankelijk en vlot.

De spanning in het verhaal lag voor mij niet zozeer of het Tess zou lukken om het vraagstuk op te lossen maar eerder wanneer het breekpunt om weer te spreken zou komen. Gelukkig herinnert Tess zich op het moment dat het er toe doet de wijze woorden van haar oma:

“Je mag dan wel geen leeuw zijn, Tess, dat is prima. Ik ben ook geen leeuw. Maar we zijn nog wel katten, toch? Dat we niet brullen wil niet zeggen dat we ons moeten verstoppen.”

En dan vrij abrupt is het verhaal klaar en weet ik voor mezelf geen antwoord te geven op de vraag of het Tess nou echt is gelukt om haar eigen plek in de wereld te vinden of toch niet. Wel was ik overtuigd dat dit boek de moeite van het lezen waard was.

De cover is simplistisch maar wel mooi in mijn ogen. De zwarte vissen die allemaal één richting op zwemmen behalve de gouden vis. Die zwemt de andere kant op. De ondertitel die erbij staat verklaart het gevoel bij het zien van de afbeelding. ‘Ik hoor nergens bij, ik hoor bij niemand. Maar dat gaat allemaal veranderen.’
De schutbladeren zijn oranje en ook vol met vissen waarbij er één de tegengestelde richting op zwemt. Mooie symboliek.

De titel wordt tijdens het lezen duidelijk en behoeft in mijn ogen geen verdere uitleg.

Zwijgen is goudvis bracht mij de ontspanning waar ik naar op zoek was en kan ik je zeker aanraden om te lezen.

Ik leende Zwijgen is goudvis in de plaatselijke bibliotheek.

De foto van de cover komt van de website van de uitgever.

Auteur:

Annabel Pitcher (1982) studeerde Engelse literatuur aan de universiteit van Oxford. Ze werd lerares maar stopte daar mee toen ze besefte dat dat het toch niet helemaal was. Ze ging  reizen en uiteindelijk werd ze schrijfster. Mijn zus woont op de schoorsteenmantel is haar debuutroman uit 2011. Zwijgen is goudvis is haar derde boek.

~~~~~~

Zwijgen is goudvis – Annabel Pitcher

Vertaling: Ellis Post Uiterweer

Luitingh Sijthoff – hardcover -juni 2016

ISBN: 9 789024 570492

Pagina’s 368 – Young Adult

4 gedachtes over “Zwijgen is goudvis – Annabel Pitcher

  1. Ik heb alleen nog maar “Mijn zus woont op de schoorsteenmantel” gelezen van Annabel Pitcher maar ben wel nieuwsgierig naar haar andere boeken en door jouw recensie is mijn nieuwsgierigheid nog meer gewekt 😉

Geef een reactie

