Mij niet gezien – Meg Rosoff

Standaard

mij-niet-gezien-meg-rosoff-luitinghsijthoff

Achterflap:

De 12-jarige Mila heeft een bijzondere gave: ze voelt mensen feilloos aan. Of je nu een geheime relatie hebt, zwanger of gelukkig bent – niets ontgaat Mila.
Wanneer Matthew, de beste vriend van haar vader, vermist wordt, zet ze haar gave in om hem te zoeken. Ze ziet aanwijzingen die niemand anders ziet en weet nieuwe feiten boven tafel te krijgen. Maar Matthew blijft onvindbaar. Voor het eerst in haar leven begint de zelfverzekerde Mila aan zichzelf te twijfelen. Heeft ze iets belangrijks over het hoofd gezien? Iets wat misschien dichter bij huis ligt?

Mijn mening:

In 31 hoofdstukken leven we mee met Mila en haar vader Gil die in de paasvakantie vanuit Londen naar de verenigde staten vertrekken voor vakantie. Vlak voor vertrek horen ze dat de vriend bij wie ze op bezoek gaan verdwenen is. De vakantie wordt hierdoor toch iets anders dan van te voren gepland.
Mila en haar vader ondernemen nu een roadtrip naar de vissershut van Matthew en Suzanne, dichtbij de Canadesche grens in de hoop hem daar te vinden. Als ze dan ook nog in een sneeuwstorm terecht komen maakt Mila’s hoofd uiteindelijk overuren en weet ze de puzzel (die gedurende hun reis is ontstaan) uiteindelijk op te lossen.

Ik las Mij niet gezien vlot uit maar het was niet het pareltje waar ik op gehoopt had. Veel positieve verhalen gehoord maar die beloften werden voor mij niet ingelost.
Ik genoot van het verhaal maar ik haal de onderliggende boodschap er waarschijnlijk niet uit.
Ik vind Mila erg wijs voor haar leeftijd en daar waar wordt gerefereerd aan een gave zie ik de bijzonderheid daar niet zo van.
Ik ervoer het verhaal meer als een vakantietrip van vader en dochter om zo hun band sterker te maken dan dat hij al was. En dat verhaal vond ik vermakelijk en niet meer dan dat.

Lees het verhaal zelf en kijk of Mij niet gezien beter bij jou past dan bij mij.

Ik leende Mij niet gezien uit de plaatselijke bibliotheek.

De foto van de cover komt van de website van de uitgever.

Auteur:

Meg Rosoff ( 16 oktober 1956) geboren in Boston (USA) studeerde Engels aan de Harvard University. Na haar studie verhuisde ze naar Engeland.
Meg Rosoff schreef meerdere Young Adult boeken en in het voorjaar van 2016 kwam haar eerste roman voor volwassenen ook op de boekenmarkt. Voor haar werk ontving Meg vele prijzen waaronder o.a. de Guardian Children’s Fiction Prize maar ook een Carnegie Medal en dit jaar werd ze uitgeroepen tot de winnaar van de Astrid Lindgren Memorial Award 2016.

~~~~~~

Mij niet gezien – Meg Rosoff

Vertaling: Jenny de Jonge

Luitingh Sijthoff – hardcover – mei 2016

ISBN: 9 789024 570119

Pagina’s 224 – Young Adult 15+

3 gedachtes over “Mij niet gezien – Meg Rosoff

  1. Als ik het goed voorheb is dit de auteur van ‘Jonathan gaat los’ (?) – dit laatste een boek dat telkens m’n aandacht trekt owv de cover. Nu twijfel ik wel of ik het zou lezen.

Geef een reactie

