De afstand tussen jou en mij – Marina Gessner

Standaard

de-afstand-tussen-jou-en-mij-marina-gessner-blossom-books

Achterflap:

McKenna heeft alles voor elkaar: goede cijfers. een leuk vriendje en een toelating voor de universiteit op zak. Maar dat is niet wat ze wil. McKenna is van plan om haar studie een jaar uit te stellen en samen met haar beste vriendin Courtney de Appalachian Trail te gaan lopen.
3500 kilometer door de wildernis, met alleen een backpack op haar rug. Als Courtney op het laatste moment afzegt, besluit McKenna de maandenlange tocht stiekem in haar eentje af te leggen.
Als McKenna onderweg de charismatische, mysterieuze Sam tegenkomt en besluit hem van het verharde pad af te volgen, wordt haar reis opeens veel gevaarlijker – zo gevaarlijk dat McKenna moet vechten voor zowel haar leven als dat van hem.

Na het lezen van dit boek wil je nog maar één ding: je smartphone in de prullenbak gooien en net als McKenna 3500 kilometer wandelen met een rugzak op je rug.

Mijn mening:

McKenna onderneemt voor een 17-jarig meisje een fantastische backpack trip wat in Amerika heel normaal is. Wandelen is ontzettend populair in Amerika, gezinnen trekken er graag op uit in het weekend en gaan dan naar bv. een national park, alwaar ze dan wel of niet een tent opslaan. Overdag ondernemen ze een zogenaamde hike, ’s avonds een kampvuur met marshmallows en slapen in een tent, cabin of onder de sterrenhemel.

Het lezen van De afstand tussen jou en mij bracht mij terug naar mijn jaar in Amerika. Ik ondernam graag dit soort uitstapjes. Alleen voor 3500 kilometer had ik geen tijd.
Ik zou best zo’n tocht willen ondernemen vooral voor het avontuur en om doorzettingsvermogen te tonen en grensverleggend bezig te zijn.
Of het er ooit nog van gaat komen? Wie weet…

Ik denk dat McKenna een mooie persoonlijke ontwikkeling heeft doorgemaakt maar soms toch ook nog redelijk naïef bezig was. Maar iedereen leert (meestal) van zijn eigen fouten. Ook McKenna.
Ik had best graag gelezen dat het allemaal iets minder soepel ging. Want het gaat McKenna redelijk makkelijk af. Ik had best wel een confrontatie met een wilde beer willen zien.

Wat ik wel grappig vind is wat voor rol de mobiele telefoon had in het geheel want geloof mij zo’n ding zal meer geen bereik hebben in de wildernis dan wel. Maar bij de leeftijd van McKenna hoort natuurlijk de veronderstelde afhankelijkheid van een smartphone. Maar hoe had ze dat ding op willen laden, alle keren dat ze in een tent sliep of in de buitenlucht?

De afstand tussen jou en mij leest makkelijk weg en bestaat uit 25 hoofdstukken.
Het verhaal is een beetje cliché maar bevat ook weer een paar bijzondere plottwisten. Het einde lijkt wat snel te gaan.
De laatste hoofdstukken laten mij met een paar vraagtekens achter. Maar ik wil niet spoileren dus kan ik hier niets over kwijt.

De cover van De afstand tussen jou en mij is perfect. Neutraal qua kleur. Het doet mij denken aan een kompas en dan de minimale illustraties die laten zien waar het omdraait in het boek: Bossen, bergen, kamperen en liefde (die niet per definitie zoetsappig is in dit verhaal!).

De titel De afstand tussen jou en mij kan ik op verschillende manieren interpreteren.
* De 3500 kilometer tussen McKenna en haar ouders.
* De (figuurlijke) afstand tussen McKenna en Sam (die gevormd is door hun verschillende achtergronden).

De afstand tussen jou en mij was voor mij een heerlijk verhaal om te lezen, het leest vlot en bracht een feest der herkenning. Na het lezen zou ik inderdaad best mijn backpack willen inpakken, omdoen en zo de rest van mijn leven tegemoet lopen. Zonder smartphone inderdaad maar die zou ik uit principe al niet mee nemen. Genoeg openbare telefoons beschikbaar in Amerika.

Ik leende De afstand tussen jou en mij in de plaatselijke bibliotheek.

De foto van de cover komt van de website van de uitgever.

 

~~~~~~

De afstand tussen jou en mij – Marina Gessner

Vertaling: Astrid Staartjes

Blossom Books – paperback – april 2016

ISBN: 9 789020 679953

Pagina’s 320 – Young Adult

Geef een reactie

