De kleine keizer is terug – Romain Puértolas

Standaard

de-kleine-keizer-is-terug-romain-puertolas-boekerij

Achterflap:

Een vissersschip doet een vreemde vondst in zijn netten: twee grote
houten kratten met een tot blok bevroren inhoud. Ze besluiten de boel te laten
ontdooien en treffen de volgende dag tot hun verbazing Napoleon en zijn
paard in de koelcel aan, levend en wel!

Napoleon vraagt hun hulp bij zijn terugkeer naar Frankrijk, en eenmaal daar is hij niet zo heel blij met de staat waarin hij zijn geliefde land aantreft: terroristen, aanslagen, vluchtelingen…
Hij vereert François Hollande met een bezoek, die bang is dat de zoveel charismatischer Napoleon zijn toch al matige populariteit nog verder zal doen kelderen. Tot zijn grote opluchting besluit Napoleon de dreigende terreur bij de bron aan te pakken: met een leger dansmeisjes van de befaamde Moulin Rouge vertrekt hij naar Irak, om daar de leider van IS tot inkeer te brengen…

Mijn mening:

Volgens de uitgever is de absurde humor in dit boek de sleutel naar toegankelijkheid van een actueel onderwerp. Ik weet niet of ik die mening deel. Ik hik al twee dagen aan tegen het schrijven van deze recensie gewoon omdat ik niet weet wat ik er nou echt over zeggen kan. En hoe dit precies onder woorden te brengen.

Ja er zit absoluut absurditeit in dit boek verwerkt, alleen al het feit dat Napoleon na 200 jaar in het ijs geconserveerd te zijn geweest tot leven gewekt kan worden enkel door te ontdooien en daarna zonder problemen kan functioneren.
Zijn obsessie voor cola light en het dragen van een shirt met de afbeelding van de Sjah van Irak. Dat hij met minimale inspanning veel voor elkaar krijgt zoals het vergaren van een privéjet en een Ferrari.
En dan is daar nog de samenstelling van het Nieuw Klein Groot Leger… waarmee hij uiteindelijk hoopt een grote slag te slaan.
Maar of al die absurditeit nou ook per definitie humoristisch is, daar zit hem de twist denk ik. Maar dat is een kwestie van smaak. En het lijkt erop dat het dit keer niet bij mij paste.

Dit keer was ik eigenlijk best teleurgesteld in het werk van Puértolas, dat heeft te maken met het onderwerp wat mij minder aansprak. Alhoewel ik net als Napoleon trouwens wel een afkeer heb van al die onnodige terroristische aanslagen.

“Windt u zich niet op, alles wat u ziet is slechts mooie roze verf. Onder het vernis is de mens een wolf voor de mens gebleven. Er is nog steeds onrecht, racisme, onverdraagzaamheid. De volken voeren nog steeds oorlog met elkaar om kwesties als huidskleur of godsdienst…”

Napoleon heeft dus wel een goede missie trachten te ondernemen toen hij zich weer onder de levenden bevond maar het verhaal heeft mij maar matig vermaakt. Dat is jammer maar dat kan gebeuren.

Dat maakt dat ik afsluit met verzoek aan jullie en wel de volgende:
Lees dit boek zelf en kijk of het voor jou wel die glimlach brengt die bij mij soms meer een grimas was, daarmee wil ik zeggen dat ik wel zag dat het humoristisch beschreven was maar dat de glimlach bij mij niet doorkwam.
En laat mij vooral weten hoe jij over dit nieuwe verhaal van Puértolas denkt.

Het verhaal is trouwens wel toegankelijk geschreven en de hoofdstukken zijn ongenummerd maar wel voorzien van titels. De hoofdstukken zijn van prima te behappen lengte.

De cover is voor mij qua kleurstelling zeker aantrekkelijk en het was voor mij gelijk duidelijk dat Napoleon een rol speelt in het geheel door de afbeelding van de steek van Napoleon.

De titel  De kleine keizer is terug behoeft eigenlijk geen uitleg en dekt de lading van het geheel. Zelfs hier zie ik al minder absurditeit in vergeleken met het eerdere werk van Puértolas.

Eerder las ik van Puértolas De wonderbaarlijke reis van de fakir die vastzat ik een IKEA-kast en Het kleine meisje dat een wolk had ingeslikt.

Met dank aan de uitgever voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

De foto van de cover komt van de website van de uitgever.

Auteur:

Romain Puértolas (21 december 1975) was onder meer dj, componist, tolk, vertaler, steward en goochelaar, en woonde en werkte in Spanje, Engeland en zijn thuisland Frankrijk. Zijn debuutroman De wonderbaarlijke reis van de fakir die vastzat in een Ikea-kast was een wereldwijde bestseller.

~~~~~~

De kleine keizer is terug – Romain Puértolas

Vertaling: Jaap Sietse Zuierveld

Boekerij – paperback – september 2016

ISBN: 9 789022 576854

Pagina’s 336 – Roman

Geef een reactie

