Zeg maar dag tegen mammie – Joy Fielding

Standaard

zeg-maar-dag-tegen-mammie-joy-fielding-boekerij

Achterflap:

Na een rampzalig huwelijk besluiten Donna en Victor Cressy te scheiden. Donna krijgt na een verbeten gevecht beide kinderen toegewezen, waarna haar leven haar voorzichtig weer toelacht en ze pril geluk in een nieuwe relatie vindt. Zelfs Victor lijkt zich met zijn rol als weekendvader verzoend te hebben: elke zaterdag haalt hij de kinderen op en elke zondag brengt hij ze terug.

Tot dat ene weekend. ‘Zeg maar dag tegen mammie,’ zegt Victor, om vervolgens spoorloos te verdwijnen met de kinderen. De telefoon is zijn wapen in een sadistisch spel. Bellen. Even het geluid van kinderstemmen. Dan een klik. En Donna luistert, radeloos, wanhopig wachtend op die ene fout die hij zal maken…

Mijn mening:

De ergste nachtmerrie die je als gescheiden ouder kan overkomen wordt hier werkelijkheid. In dit verhaal is de man de slechterik maar natuurlijk in het echte leven komt het net zo goed andersom voor.

Zeg maar dag tegen mammie bestaat uit twee delen: Het verleden en Het heden.
Het verleden draait om de tijd dat Victor en Donna elkaar leerden kennen, hun gewelddadige huwelijk en hun schrijnende scheidingstijd.
Het heden gaat vooral om de tijd na de scheiding. Hoe Donna zich weer openstelt voor de liefde en dan vanaf de dag van verdwijning de zoektocht naar haar zoon en dochter. Victor wist hoe hij Donna moest treffen midden in haar hart. En Donna wist dat hij op een dag een gigantische fout zou maken.

Zeg maar dag tegen mammie is geschreven in de no nonsense stijl en bevat geen moeilijke taal. Het is vlot en beeldend en al hoewel je best weet hoe het afloopt is het toch spannend.
Eerlijkheid duurt het langst toch? Ik heb van Zeg maar dag tegen mammie een stuk minder genoten dan van Ik hou je in de gaten. Hier had ik absoluut niet het pageturner gevoel, het duurde toch wel een tijd voor ik er echt in zat. Op een gegeven moment wist ik het verleden wel en het duurde maar voort. In het heden kwam het op stoom en las ik het laatste deel wel als een speer.

Door het gehele verhaal had ik vooral medelijden met Donna hoe ze gemanipuleerd werd en op andere momenten kon ik haar wel wat vanwege haar eigen naïviteit. Even dacht ik nog dat ze zelf zou doorslaan en gekke dingen zou doen met de naasten van haar nieuwe liefde Mel.

De cover spreekt voor zich maar vind ik wat somber qua kleur dit keer.
De titel is duidelijk en behoeft geen uitleg.

Zeg maar dag tegen mammie is dan niet de pageturner die ik hoopte te lezen maar uiteindelijk bracht het mij wel een paar middagen fijne ontspanning. Gelukkig zijn er nog genoeg titels van Fielding die ik niet gelezen heb dus hoop ik de volgende keer wel weer gegrepen te worden door de betovering van mijn eerste kennismaking met het werk van Fielding.

Zeg maar dag tegen mammie zat in een pakket (samen met de nieuwste Fielding: Ik hou je in de gaten) en kreeg ik van de uitgever in ruil voor een recensie/leesbeleving. Dank hiervoor!

De foto van de cover komt van de website van de uitgever.

Auteur:

Joy Fielding (Toronto, 18 maart 1945) studeerde Engelse literatuur maar besloot daarna om actrice te worden. Verhuisde naar Los Angeles en had diverse rollen.
Haar debuut als schrijver maakte ze in 1972 met de roman ‘The best of friends’. Haar grote doorbraak kwam echter pas met de thriller Zeg maar dag tegen mammie.
Joy Fielding behoort al lange tijd tot de top van New York Times-bestsellerauteurs.
Ze woont deels in Toronto en deels in Palm Beach, Florida.

~~~~~~

Zeg maar dag tegen mammie – Joy Fielding

Vertaling: Erica Feberwee

Boekerij – paperback – juni 2016 (zesde druk)

ISBN: 9789022 575222

Pagina’s 350 – Literaire Thriller

2 gedachtes over “Zeg maar dag tegen mammie – Joy Fielding

  1. Trudy

    Hey Christina,

    Ik heb dit boek net uit, vond het goed. Mijns inziens is het een psychologische thriller.
    Op het moment dat ik las dat een kind van 8 voor haar verjaardag een poster van Kiss krijgt en YMCA ‘uit de luidspeaker knalde’ keek ik wanneer dit boek geschreven is. En dat was in 1981!

    Groetjes,
    Trudy

Geef een reactie

