Het kippencollectief – Susan Juby

Standaard

Kippencollectief 1311.indd

Achterflap:

Wanneer Prudence Burns de verlaten boerderij van een verre oom erft, besluit ze vol New Yorks idealisme en met een overdaad aan energie om er een eco-farm van te maken. Maar eenmaal aangekomen op het Canadese platteland, treft ze niet veel meer aan dan een maanlandschap, een halfgeschoren, getraumatiseerd schaap en de norse voorman Earl.

Prudence schakelt de hulp in van haar lusteloze buurjongen, de alcoholische, mislukte wannabe-blogger Seth, die straatvrees heeft sinds het dramatische voorval met zijn toneellerares; en van Sara, een overgeorganiseerd elfjarig meisje dat een nieuw thuis zoekt voor haar showkippen (en misschien stiekem ook voor zichzelf…).

Samen zetten ze de hele lokale bevolking op zijn kop en krijgen ze te maken met de nodige plattelandsrealiteit. Maar met onverwoestbaar doorzettingsvermogen, een grote portie geluk en veel creativiteit weet Prudence de boerderij op een ludieke manier nieuw leven in te blazen.

Mijn mening:

Het kippencollectief is een vermakelijk verhaal maar ook nu blijkt mijn humor niet standaard te zijn want ik heb veel bejubelende woorden gehoord (en op de cover de woorden ‘Het meest hilarische boek van het jaar’) maar dat werd voor mij helaas niet helemaal waargemaakt. Maar inmiddels weet ik wel uit ervaring dat dit meer aan mij ligt dan aan het verhaal. Ik bezit waarschijnlijk niet zoveel humor 😉

Het kippencollectief is geschreven vanuit diverse perspectieven. Ieder hoofdstuk wordt namelijk geschreven vanuit verschillende personen, allen schrijven wel vanuit de ik-persoon.  Prudence heeft duidelijk de hoofdrol want haar hoofdstukken zijn het langst en daarbij is zij voor mij de leider in de rommelige boederij-setting.

De gedachten om een zelfvoorzienende boerderij op te starten veranderd gemakkelijk in een mogelijk rehabcentrum en eindigt uiteindelijk nog anders dan verwacht.
Uiteindelijk kan ik alleen maar zeggen dat het overbekende eind goed al goed ook hier van toepassing is. De weg die afgelegd wordt met pieken en dalen kun je volgen door Het kippencollectief zelf te lezen.

De schrijstijl van Juby is prettig te noemen, makkelijk toegankelijk en bevat geen moeilijke woorden. Dat ik niet onder de tafel lag van het lachen had ik al vermeld maar eerlijkheid duurt het langst  en dan moet ik wel zeggen dat de glimlach wel eens daar was. Dus de leesbeleving is zeer zeker positief.

De cover van het het boek is voor mij niet bijzonder aantrekkelijk maar past wel bij het verhaal.
De titel past bij het geheel maar deed mij in eerste instantie denken dat kippen de hoofdrol zouden spelen maar dat was eerder een bijrol te noemen. En de oorspronkelijke titel ‘Home to Woefield’ past zoveel beter en had in mijn ogen waarschijnlijk beter als leidraad voor de Nederlandse titel gebruikt kunnen worden. Dat dekt de lading beter naar mijn idee.

Voor mij hebben de bijgevoegde radijsjesrecepten geen toegevoegde waarde. Ze worden in het verhaal wel zijdelings genoemd maar kwamen op het eind als verrassing voor mij terug.

Uiteindelijk is mijn leeservaring van Het kippencollectief zeker wel positief maar het is niet hilarisch goed te noemen. Het beste is om zelf te lezen en je oordeel te vormen. Laat je het mij weten wat jij er van vindt?

Ik leende dit boek bij mijn plaatselijke bibliotheek.

De foto van de cover komt van de website van de winkel.

Auteur:

Susan Juby (30 maart 1969) is geboren en getogen in Canada.
Het kippencollectief is haar eerste titel voor volwassenen en werd gelijk genomineerd voor diverse literaire prijzen. Ze schreef hiervoor diverse kinderboeken en YA titels.
Tevens geeft Juby les aan de Vancouver Island University en verzorgt ze workshops.

~~~~~~

Het kippencollectief – Susan Juby

Vertaling: Tracey Drost-Plegt

Pepperbooks – paperback – april 2016

ISBN: 9789020 608373

Pagina’s 368 – Roman

Een gedachte over “Het kippencollectief – Susan Juby

Geef een reactie

