Het zwart en het zilver – Paolo Giordano

Standaard

Opmaak 1

Volgens de uitgever:

Als Nora tijdens de laatste maanden van haar zwangerschap door medische complicaties aan bed gekluisterd raakt, nemen zij en haar man Signora A. in dienst om Nora te verzorgen en heb te helpen met het huishouden. Na de geboorte van hun zoontje blijft Signora A. als kinderjuf voor hen werken, maar ze is veel meer dan alleen een oppas of huishoudster. Ze vangt al hun onzekerheden op en wordt de bewaakster van hun relatie, het kompas dat het paar door windstilten en stormen loodst.
Als Signora A. hun plotseling door een ziekte wordt afgenomen, vallen ze in een diep gat. ‘Zij was de enige echte getuige geweest van de onderneming die we dag na dag volbrachten, de enige getuige van de band die er tussen ons was. Zonder haar blik voelden we ons in gevaar.’
Maar Nora en haar man moeten nog ontdekken dat zij inmiddels net zo sterk zijn geworden als Signora A.

In Het zwart en het zilver registreert Paolo Giordano op gevoelige wijze de
schokken in het dagelijks leven van een jong gezin, de blijdschap en het
verdriet,het onvermogen en het verlangen. Het is na De eenzaamheid
van de priemgetallen
en Het menselijk lichaam wederom een prachtig geschreven
roman over liefde, verlies en eenzaamheid.

 

Mijn mening:

Wat een fijn juweeltje is dit boek van 160 bladzijden. Door de fijne schrijfstijl van Giordano leest Het zwart en het zilver prettig en vlot! Voor ik het wist was ik aan het einde van het verhaal van de ik-persoon en zijn vrouw Nora.

Signora A heeft een belangrijke rol binnen het huishouden van de familie. Ze heeft meer invloed dan ze zelf beseft. Zij is daar om het zwart en zilver te mengen (verbinden) maar zodra zij wegvalt lijkt de verbinding tussen het zwart en het zilver ook minder coherent te zijn.

“Een jong gezin is soms ook dit: een samentrekkende nevel van
egocentrisme die op imploderen staat.”

In 12 hoofdstukken vanuit de man in het gezin (de ik figuur) wordt het geheel geschreven.

De cover doet mij denken aan de jonge vrouw die Nora is in de bloei van haar leven. Teer en kwetsbaar opgesteld.
De titel is goed te verklaren als je het boek leest, het wordt steeds duidelijker. Eerst dacht ik nog aan iets anders maar al snel moest ik die versie herzien voor mezelf.

Eigenlijk kan ik niet veel meer schrijven dan datgene wat als samenvatting op de website van de uitgever staat. Door er meer over te vertellen, vertel ik eigenlijk gewoon te veel. En zou er niets voor jezelf overblijven om te ontdekken.
Ik kan je alleen maar aanraden zelf dit kleine fijne boekje te lezen. Je zal de schoonheid van de schrijfwijze van Giordano kunnen waarderen.

Ik denk dat Giordano een vooruitziende blik had met dé zomerhit van 2016 😉

het-zwart-en-het-zilver-fragment

Ik las eerder de debuutroman van Giordano al eens en dit is lange tijd één van mijn favoriete boeken geweest. Ook nu ben ik weer onder de indruk van dit kleine maar fijne literaire juweeltje.

Ik leende Het zwart en het zilver via mijn plaatselijke bibliotheek.

De foto van de cover komt van de website van de uitgever.

Auteur:

Paolo Giordano (19 december 1982) is een Italiaanse schrijver die in 2007 cum laude afstudeerde in natuurkunde.
Zijn debuutroman De eenzaamheid van de priemgetallen (2009) won diverse literatuurprijzen en verscheen in meer dan 40 talen. Het zwart en het zilver is zijn derde roman.

~~~~~~

Het zwart en het zilver – Paolo Giordano

Vertaling: Mieke Geuzebroek & Pietha de Voogd

De Bezige Bij – Hardcover – oktober 2014

ISBN: 9 789023 487197

Pagina’s 160 – Roman

2 gedachtes over “Het zwart en het zilver – Paolo Giordano

Geef een reactie

