Het Nest – Cynthia D’Aprix Sweeney

Standaard

Het Nest - Cynthia D'Aprix Sweeney - AmboAnthos

Flaptekst:

Hartverwarmende maar vlijmscherpe roman over vier broers
en zussen en de erfenis waar
ze allemaal op rekenden

Elke familie heeft zo haar problemen. De Plumbs alleen wat meer dan andere. Na jaren van onderhuidse spanningen barst de bom uiteindelijk wanneer Melody, Beatrice en Jack Plumb in een restaurant hun charismatische maar roekeloze broer Leo opwachten. Een paar maanden daarvoor heeft Leo, dronken achter het stuur, een ongeluk veroorzaakt met ernstige gevolgen voor zijn jonge bijrijdster. De kosten daarvan hebben een groot gat geslagen in de erfenis waarop iedereen had gerekend. Lukt het Leo’s broer en zussen om hem zo onder druk te zetten dat hij het verdampte geld terugverdient?

Het Nest is een haarscherpe roman over familiebanden en de kracht van vriendschap,
over hoezeer we op anderen steunen maar hen ook teleurstellen,
en over de verstikkende macht van geld.

Mijn mening:

De familie Plumb is het schoolvoorbeeld van het gezegde ‘Ieder huisje heeft zijn kruisje’. Want alle leden die een rol spelen in dit verhaal dragen een ‘geheim’ bij zich wat je aan de buitenkant niet vermoed maar wat wel degelijk aanwezig is.

Het nest draait vooral om Melody, Jack, Beatrice en Leo Plumb. Hun geliefden spelen natuurlijk ook mee in het geheel net als de 16 jarige tweelingdochters van Melody.
Wat gaat er gebeuren met de onderlinge banden als blijkt dat Het nest waar ieder voor zich al een uitgave voor in petto heeft zo goed als verdampt is?  Dat zet natuurlijke de onderlinge relaties op scherp. De een voelt zich gesteund door de ander maar anderen stellen juist teleur.
Voor sommige familieleden valt of staat de toekomst toch grotendeels met de bijdrage uit het voorziene bedrag wat vrij gaat komen zodra de jongste van de broers en zussen de 40 jaar aantikt.

Hoe het afloopt met Het nest, de intriges binnen de familie maar zeker ook hoe de kracht van liefde spreekt dat lees je het beste zelf.

Het nest is opgedeeld in een proloog, drie delen en een afsluitende epiloog. De proloog pakte mij meteen en ik ging vol goede moed verder met lezen.
Al snel blijkt dat het verhaal zich afwisselend afspeelt in het heden en het verleden en soms zelfs wordt de toekomst ook nog uit de doeken gedaan. En bij deze schrijfstijl blijkt telkens weer dat ik dat niet als prettig ervaar. Zeker als het binnen de hoofdstukken heen en weer gaat. Het ontneemt mij een deel van mijn leesgenot.
Daardoor leest het geheel voor mij wat trager dan ik wil.

De drie delen hebben ieder een titel die wel aangeeft wat er zo’n beetje afspeelt in het des betreffende deel. De 45 hoofdstukken worden dan ook vanuit verschillende perspectieven geschreven.
De schrijfstijl is behalve afwisselend zoals eerder beschreven wel vlot en begrijpbaar en goed toegankelijk.
De personages worden allen wel goed uitgediept dat je er een reële verstelling bij krijgt. Het enige verwarrende wat er in voorkomt zijn de partners Walter en Walker, het scheelt maar één letter, soms lees je er te snel overheen. Dat Walter dan ook nog af en toe Walt wordt genoemd maar dat dit niet consequent is maakt het niet gemakkelijker.

De cover straalt luxe uit met de goud opdruk, het idee van een familiewapen en het soort van stiksel die mij doet denken aan een chesterfield bank. Dat heeft een speciale naam maar ik kom er niet op en van google word ik ook niet veel wijzer. De kleuren vind ik mooi en het geheel is aantrekkelijk.
De titel Het nest liet mij gelijk denken aan een familieband en dan de afkomst, het nest waaruit men komt. Het nest blijkt al snel een andere naam voor de erfenis te zijn die in het verschiet ligt, ooit opgezet als trustfonds door de ouders Plumb.

Het nest mag dan voor mij niet de prettige leeservaring zijn geweest door het constante gewissel van heden en verleden, het verhaal op zichzelf daar heb ik wel van genoten. Dus hou jij wel van de afwisseling heden en verleden in een verhaal dan is Het nest zeker de moeite van het lezen waard. Het verhaal van de familie Plumb zou zomaar die van je eigen familie kunnen zijn.

Ik ontving dit exemplaar van de uitgever, waarvoor dank, in ruil voor een eerlijke recensie.

De foto van de cover komt van de website van de uitgever.

Auteur:

Cynthia D’Aprix Sweeney studeerde aan Bennington College, waar ze haar Master of Fine Arts behaalde. Ze woonde meer dan twintig jaar in New York, waar ze werkte als copywriter. Haar essays verschenen in The New York Times Magazines en Martha Stewart Living. Het Nest is haar debuutroman.

~~~~~~

Het Nest – Cynthia D’Aprix Sweeney

Vertaling: Els van Son

Ambo|Anthos – paperback met flappen – augustus 2016

ISBN: 9 789026 331923

Pagina’s 400 – Roman

Een gedachte over “Het Nest – Cynthia D’Aprix Sweeney

Geef een reactie

