Zomerlezen #2

Standaard

Tijdens mijn vakantie las ik zonder notitieboek maar toch
deel ik mijn verkorte mening graag met je.

**********

Alles wat je lief is - Nicola Yoon - Querido kinderboeken

Flaptekst:

Je kunt misschien niet alles voorspellen, maar sommige dingen wel. Dat ik verliefd ga worden op Olly, bijvoorbeeld. En dat het op een ramp zal uitdraaien.

Madeline is allergisch voor de wereld. Zo allergisch dat ze al zeventien jaar niet buiten is geweest. De enige mensen die ze te zien krijgt, zijn haar moeder en verpleegster Carla.
Madeline verdrijft de tijd met lezen en het schrijven van ‘spoilende’ boekbesprekingen. Tot er een nieuwe jongen naast haar komt wonen, met ogen in de kleur van de Atlantische Oceaan: Olly. Hun vriendschap begint online, maar al gauw is dat niet meer genoeg…

Alles wat je lief is gaat over het verlangen naar het onbereikbare,
en over alles wat we op het spel zetten voor de liefde.

Mijn mening:

Alles wat je lief is, is ontroerend en het brak mijn hart. Het laat de mooie kant van liefde zien maar tegelijkertijd laat het je beseffen dat liefde ook zijn duistere kant kan hebben. Uniek in zijn soort door de afwisselende soorten fragmenten: notities, dagboekfragmenten, mails, chats en nog meer.
Een kleine kanttekening is uiteindelijk toch de voorspelbaarheid van het verhaal.

Ik leende dit boek bij mijn plaatselijke bibliotheek.
De foto van de cover komt van de website van de uitgever.

~~~~~~

Alles wat je lief is – Nicola Yoon
Vertaling: Esther Ottens
Querido kinderboek – paperback – april 2016
ISBN: 9 789045 119090
Pagina’s 320 – Young Adult

**********

Een - Sarah Crossan - Pepperbooks

Flaptekst:

Grace en Tippi zijn een Siamese tweeling van bijna zeventien die niets anders weten dan dat ze samen zijn. Hun leven verandert echter drastisch wanneer ze niet langer thuis les kunnen krijgen, maar naar de lokale middelbare school moeten. Daar ontkomen ze niet aan gestaar en gepest, maar ontdekken ze ook dat anders zijn soms voordelen heeft.
Wat ze echter nog niet weten is dat ze een hartverscheurende beslissing moeten nemen; een beslissing die hun leven nog ingrijpender zal veranderen.

Sarah Crossan combineert in Een een vrije versvorm met een prachtig
verhaal over identiteit en verbondenheid.

Mijn mening:

Indrukwekkend – Hartverscheurend – Overrompelend – Onvoorwaardelijke Liefde – Aangrijpend – Adembenemend
Eigenlijk kan ik alleen maar dit zeggen over Een  ❤ ❤ ❤ ❤ ❤

Een pageturner!

Ik kocht dit exemplaar van mijn verjaardagsgeld.
De foto van de cover komt van de website van de uitgever.

~~~~~~

Een – Sarah Crossan
Vertaling: Sabine MutsaersPepperbooks – paperback met flappen – juli 2016
ISBN: 9 789020 608410
Pagina’s 440 – Young Adult

**********

untitled

Flaptekst:

Dit boek gaat over ons gezin. Mart, onze zoon, en Veron, onze dochter, zij spelen de hoofdrol. Het is vooral met humor geschreven en met liefde voor iedereen. Op een dag komt Veron naar Mart toe en vertelt hem dat ze meer van meisjes houdt dan van jongens. “Ooh” zegt hij, “Nou dan ben jij dus HOMO!”. Dan legt ze uit dat het voor meisjes anders heet, met alle benamingen en hoe dat precies zit…
Ingewikkeld vindt Mart en zegt “Nou, mij maakt het niet meer uit hoor, ik hou gewoon van iedereen. Ik ben gewoon een heholesmo sapiens.

Mijn mening:

Op kinderniveau wordt helder en duidelijk uitleg gedaan over homoseksualiteit, zonder daarbij echt moeilijke woorden te gebruiken, natuurlijk is heholesmo daar een tongbrekende uitzondering op.
Met leuke en kleurrijke illustraties die het verhaal ondersteunen.
Geschikt voor kinderen van 8 t/m 10 jaar ongeveer.

Ik leende dit boek bij mijn plaatselijke bibliotheek.
De foto van de cover komt van de website van de bibliotheek.

~~~~~~

Mijn zus is HOMO. Ik ben héhólesmó sapiens. – Wanda van Buren
Verspreiding door ABC Uitgeverij – hardcover – november 2015
ISBN: 9 789082 196801
Pagina’s 48 – Jeugd 8+

**********

Dit was alweer deel twee van #Zomerlezen.
Tot het volgende en laatste deel.

Een gedachte over “Zomerlezen #2

Geef een reactie

