Medicijn – Ingrid Oonincx

Standaard

Medicijn - Ingrid Oonincx - The House of Books

Achterflap:

Een klein en machtig eliteclubje gebruikt al jaren een middel tegen veroudering. Wat hen betreft blijft dat geheim. Ontdekker Jacob Grünberg wil echter wereldwijde erkenning voor zijn uitvinding. Na een plotselinge dood van haar minnaar raakt pr-vrouw Ella Vreeland verstrikt in het huiveringwekkende web rondom deze meedogenloze wetenschapper en ontdekt ze de schaduwwereld achter de schone schijn.

Mijn mening:

Medicijn is een thriller die je meevoert naar het land van schoonheidsidealen. De elite in het verhaal willen kosten nog moeite sparen om het antiverouderingsmedicijn in handen te krijgen.

Vanuit het standpunt van Ella Vreeland leven we in 56 genummerde hoofdstukken mee met haar zoektocht om er achter zien te komen waaraan haar geliefde David gestorven is. Het blijkt dat hij bezig was met een anti-verouderingskuur in een obscure Italiaanse kliniek waar vreemde dingen gebeuren.
Ze komt heel dicht bij de waarheid maar dit gaat niet zonder slag of stoot en via diverse miraculeuze ontsnappingen komt ze op de plek waar ze wezen wil.
En uiteindelijk lijkt de wereld waarin ze zich bevindt als een kaartenhuis in te storten, zou Ella nog op tijd zijn om de achteruitgang te stoppen? Of is de aftakeling niet meer te stoppen?

De schrijfstijl van Ingrid Oonincx is vlot, boeiend en bevat snelheid. Het leest daardoor als een spreekwoordelijke speer.
Het geheel stelt je wel voor een moreel dilemma want wat is de prijs die jij zou willen betalen voor de eeuwige jeugd? Voor mezelf weet ik het antwoord wel want ik hoef niet zo nodig honderd te worden zonder kreukels in mijn lichaam. Stiekem zit ik er niet eens op te wachten om honderd te worden (zei ik dat echt?)…

De cover is een juweeltje want dat springt er gewoon lekker uit qua kleurgebruik en afbeelding.
De titel spreekt voor zich en behoeft geen uitleg.

Ik las Medicijn uit binnen 24 uur, inclusief nachtrust, dus ik ben enthousiast over de inhoud. Wel ben ik op het eind niet 100 % zeker over iets wat betrekking heeft op Ella en haar ‘toestand’. Het is voor mij niet uitgesloten dat dit ook een gevolg kan zijn van de gebeurtenis onderweg…
Als je wilt weten waar ik op doel zou ik je aanraden om Medicijn te lezen kunnen we daarna een boompje opzetten over mijn dilemma…

Medicijn is een thriller die je zeker zou moeten lezen deze zomer of dit nou thuis is of aan de andere kant van de wereldbol dat maakt niet uit. Medicijn laat je de wereld om je heen even vergeten en voert je mee naar de schaduwwereld achter de schone schijn…

Ik leende Medicijn uit de plaatselijke bibliotheek en het telt tevens mee voor mijn persoonlijke ‘Ik lees Nederlands’ uitdaging van 2016 en is hiervoor boek nummer 31.

De foto van de cover komt van de website van de uitgever.

Schrijver:

Ingrid Oonincx (31 mei 1968) is schrijver en columnist. Ze studeerde journalistiek.
In 2010 debuteerde zij met de thriller Nickname, die onder meer werd genomineerd voor de Schaduwprijs. Medicijn is haar vierde thriller.
Ingrid maakt deel uit van het schrijverscollectief Moordwijven, waarin zes Nederlandse en Vlaamse thrillerschrijfsters zich verenigd hebben.

~~~~~~

Medicijn – Ingrid Oonincx

The House of Books – paperback – januari 2016

ISBN: 9 789044 345599

Pagina’s 320 – Thriller

4 gedachtes over “Medicijn – Ingrid Oonincx

  1. Trudy

    Deze titel heb ik al veel voorbij zien komen op twitter.
    Goede recensie weer, zowaar met een persoonlijke noot!
    Ik ga de titel reserveren.
    Bedankt voor de tip!

Geef een reactie

