Frank en wij – Julia Claiborne Johnson

Standaard

Frank en Wij - Julia Claiborne Johnson - AmboAnthos

Achterflap:

M.M. Banning – Mimi voor intimi – heeft zich teruggetrokken op haar landgoed in Bel Air. Ze heeft ooit een bestseller geschreven, maar nu is ze blut: Malafide bankiers zijn er met haar fortuin vandoor gegaan. Voor het eerst sinds tijden moet ze een nieuw boek schrijven. En om er voor te zorgen dat ze haar deadline haalt, stuurt haar redacteur een jonge assistente.
Wanneer Alice aankomt, wordt ze direct aan het werk gezet. Ze moet op Frank passen, Mimi’s negenjarige zoon, die zich kleedt als een jarendertigfilmster en weinig vriendjes heeft. Mimi probeert intussen achter gesloten deuren te schrijven, maar het wil niet vlotten. Aan Alice de taak Mimi te helpen met haar boek…

Frank en wij is een hartverwarmende roman over een buitengewone
moeder en zoon en over een jonge vrouw die hun leven wordt
binnengezogen.

Mijn mening:

Frank en wij is een boek wat ik met gemengde gevoelens las. Het ene moment moest ik lachen om wat Frank deed en het andere moment had ik medelijden met hem.
Frank is soms gewoon grappig maar tegelijkertijd zo excentriek dat het hem ook in de weg staat. Welke jongen van negen wil nou geen vriendjes op school en daar buiten? Maar door zijn gedrag en kledingswijze plaatst hij zichzelf buiten de groep en is hij vaak alleen.
Thuis heeft hij Alice om op terug te vallen, zij is een soort van oppas. Want Alice moet er voor zorgen dat Franks moeder een nieuw boek schrijft. Maar Alice is meer dan alleen de oppas van Frank, ze is onderhand ook moeder, kok, huishoudster & taxichauffeur.
Mimi (Franks moeder) is namelijk veel te druk met het schrijven van haar manuscript om zich bezig te houden met de meeste opvoedkundige taken van een ouder.
Dan is daar ook nog Xander de klusjesman, lange tijd is het een mysterie hoe hij precies in het plaatje past maar uiteindelijk wordt alles duidelijk naarmate je verder in het verhaal komt.

Frank is maar weinig op school te vinden maar ondertussen schrijft hij samen met Alice een eigen boek, ze gaan op culturele ontdekkingstocht door Los Angeles, ze houden vaak een filmkennis-quiz, werken in het droomhuis samen aan verschillende projecten en uiteindelijk wordt er een groot spijbelavontuur gehouden.
Gelukkig heeft Frank soms ook eigenzinnige ingevingen die uiteindelijk tot een fantastisch eind zorgen in plaats van een grote teleurstelling.

Wat ik precies bedoel lees je natuurlijk zelf in Frank en wij. Maar één ding is zeker:
Uiteindelijk veroverde Frank een plaatsje diep van binnen bij mij en liet me daarna niet zo snel los!

Frank en wij begint met een korte proloog en daarna is het boek opgedeeld in 6 delen die ieder weer bestaan uit enkele hoofdstukken. In totaal zijn er 29 hoofdstukken.
Vanuit wisselend perspectief beleven we het geheel.
De schrijfstijl van Johnson vond ik fijn,lekker leesbaar maar ook beeldend, de beelden van Frank en zijn kleding komen vanzelf te voorschijn net als dat je hem zo ziet liggen als hij weer eens een aanval heeft.

De cover van Frank en wij heeft een mooie rode kleur met een beetje geel en een beetje wit als afstekende kleur, hierdoor valt hij zeker op in de boekhandel.
De titel Frank en wij is goed gekozen  want het verhaal gaat over Frank en de wij zie ik als een samenstelling van Alice, Mimi & Xander.
De originele titel ‘Be Frank With Me’ geeft een andere invalshoek op de inhoud die wellicht mijn voorkeur heeft maar door een letterlijke vertaling zou dan de titel toch niet helemaal aansluiten met de inhoud naar mijn idee.

Frank en wij is een boek wat mij uiteindelijk een fijn gevoel gaf na een wat aarzelend begin. Maar zoals eerder gezegd kruipt Frank langzaam binnen bij je om daarna niet zo snel meer weg te gaan.
Ik verwacht dat velen Frank in hun hart gaan sluiten en door hem en zijn avonturen een paar heerlijke leesuren gaan beleven.

Ik ontving Frank en wij als recensie-exemplaar van de uitgever, waarvoor dank.

De foto van de cover komt van de website van de uitgever.

Schrijver:

Julia Claiborne Johnson werkte bij de tijdschriften Mademoiselle en Glamour.
Ze woont met haar gezin in Los Angeles.

~~~~~~

Frank en wij – Julia Claiborne Johnson

Vertaling: Elise Kuip

Ambo|Anthos – paperback – juni 2016

ISBN: 9789026 333705

Pagina’s 334 – Roman

Geef een reactie

