Pluk een roos – M. J. Arlidge

Standaard

Pluk een roos - M. J. Arlidge - Boekerij

Achterflap:

Een jonge vrouw wordt wakker in een koude, donkere kelder. Ze heeft geen idee hoe ze daar terecht is gekomen, of door wie ze is ontvoerd. En dat is pas het begin van haar nachtmerrie.

In de buurt wordt het lichaam van een andere jonge vrouw gevonden. Ze is nooit opgegeven als vermist, en haar familie heeft zelfs gewoon sms’jes van haar ontvangen. Iemand heeft zich de afgelopen tijd voor haar uitgegeven.

Inspecteur Helen Grace weet dat ze de dader zo snel mogelijk moet vinden. Die is niet alleen gestoord, maar ook slim en vindingrijk. Maar zodra Helen probeert uit te vinden wat de motivatie van de moordenaar is, start een bijna onmogelijke race tegen de klok.

Mijn Mening:

Het begin is gelijk spannend, waar we kennismaken met Ruby die wakker wordt in een koude donkere kelder in plaats van in haar eigen warme bed. Het nodigde mij absoluut uit om verder te lezen.
Al snel in het verhaal wordt er een lichaam gevonden van een jonge vrouw op het strand dat in de beginnende staat van ontbinden is maar door toeval kan het worden geïdentificeerd.
De hoogste tijd voor Inspecteur Helen Grace en haar team om tot actie over te gaan. Deze zoekactie gaat soms voorspoedig en soms iets minder voorspoedig. Dit mede door strubbelingen binnen het team waardoor de samenwerking niet geheel loopt zoals verwacht mag worden.
Maar wanneer er nog twee andere lichamen worden gevonden met dezelfde overeenkomsten als het eerste gaat het balletje rollen en komt er schot in de zaak.

Zal het echter op tijd zijn om Ruby levend uit de handen van haar ontvoerder te vinden? Dat lees je zelf in Pluk Een Roos.

Pluk Een Roos bestaat uit 142 korte hoofdstukken en die worden uit verschillende perspectieven geschreven. De schrijfstijl van Arlidge vond ik fijn. Nergens moeilijke woorden, gewoon goed toegankelijk voor iedereen die kan lezen.

Ondanks dat ik geen eerder werk las van Arlidge heb ik niet het idee dat ik hele relevante informatie mis omtrent de hoofdpersoon Helen Grace. Maar ja dat kan ook een kwestie zijn van wat je niet weet, mis je ook niet.
Wel vind ik dat er in korte tijd heel veel personages voorbij komen die er eigenlijk niet toedoen, natuurlijk om je af te leiden maar soms kan het ook gewoon iets teveel zijn.

Desondanks vond ik het verhaal van Pluk Een Roos heerlijk om te lezen, spannend maar niet alleen maar dood en verderf. Een thriller waarbij je wel een beetje moet nadenken en niet alles cadeau krijgt zijn de thrillers die ik graag lees dus dat kwam mooi uit.

De titel kan ik niet geheel verklaren na het lezen van het boek. Pluk Een Roos verwijst naar een kinderlied maar de leeftijd van Ruby en de andere slachtoffers past niet meer echt bij het zingen van deze liedjes. Wie kan mij helpen of er achter de titel nog een andere verklaring zit? Ik ben benieuwd!

De cover van Pluk Een Roos laat zien wat de titel suggereert, een geplukte roos. Qua kleur aantrekkelijk voor het oog dus een grote kans om opgepakt en nader geïnspecteerd te worden.

Pluk Een Roos was voor mij een aangename kennismaking met Helen Grace en haar team en ik voorspel dat ik nog meer van haar wil lezen. Dus met terugwerkende kracht kan ik nog twee delen lezen maar tegelijkertijd kan ik uitkijken naar het najaar waarin deel 4 verschijnt. So many books, so little time!

Ik kreeg Pluk Een Roos opgestuurd van de uitgever (in ruil voor een eerlijke recensie) zonder dat ik deze had aangevraagd maar doordat de boeken van deze auteur zeer populair zijn en ook nog eens goede beoordelingen krijgt was de keuze snel gemaakt om het te lezen. Dat het in een genre valt dat ik graag lees was een extra stimulans.
Dank voor de kans om kennis te maken met het werk van M. J. Arlidge.

De foto van de cover komt van de website van de uitgever.

Schrijver:

M. J. Arlidge ( 10 oktober 1974) schrijft al vijftien jaar voor verschillende Britse crimeseries en werkt momenteel aan het scenario voor een nieuwe verfilming van De laatste der Mohikanen voor de BBC. Hij debuteerde als thrillerauteur  met Iene Miene Mutte  met inspecteur Helen Grace in de hoofdrol. Daarna volgde Piep Zei De Muis.
Pluk Een Roos is het derde deel in deze serie. In het najaar van 2016 zal een nieuw deel uitkomen genaamd Klikspaan.

~~~~~~

Pluk een roos – M. J. Arlidge

Vertaling: Yolande Ligterink

Boekerij – paperback – mei 2016

ISBN: 9789022 577172

Pagina’s 400 – Thriller

Een gedachte over “Pluk een roos – M. J. Arlidge

Geef een reactie

