Weg zonder genade – John Hart

Standaard

Weg zonder genade - John Hart - Luitingh Sijthoff

Volgens de aanbiedingsbrochure:

Elizabeth Black is een heldin. Onlangs heeft ze eigenhandig een meisje uit gevangenschap in een kelder gered, en de twee meedogenloze ontvoerders doodgeschoten. Maar Elizabeth heeft ook donkere geheimen. En als de jongen Gideon met een pistool staat te wachten tot de moordenaar van zijn moeder uit de gevangenis komt, raakt haar leven in een stroomversnelling.

Weg zonder genade is een prachtig geschreven thriller vol spanning,
geheimen, verraad en onverwachte wendingen, die de lezer
vanaf de eerste bladzijde dwingt door te lezen.”

Mijn mening:

De inleidende proloog zet je meteen op scherp! De radertjes in je hoofd worden opgestart en als een goed geoliede machine loodsen ze je door het uitgezette netwerk. Ik was meteen geboeid.

Weg zonder genade begint dus met een spannende proloog, daarna volgen 36 genummerde hoofdstukken uit verschillend perspectief geschreven en we eindigen met een epiloog waar we kunnen lezen over hoe het zeven maanden later met enkele hoofdpersonen is afgelopen en wat bij sommige hun motieven waren om te doen wat ze gedaan hebben.

De schrijfstijl van John Hart was erg prettig lezen. Er zit vaart in het verhaal, hier en daar een broeierige spanning en verslavend tot het eind.
De ontknoping is lange tijd niet te voorspellen maar op een gegeven moment viel bij mij het kwartje. Ik vind het altijd wel fijn dat je de ontknoping ontdekt voor jezelf voordat het echt uit de doeken wordt gedaan zonder dat het heel erg voorspelbaar is.
Daar bedoel ik mee dat ik niet vanaf het begin op het juiste pad zat, wat soms wel het geval is, dan is het te voorspelbaar.

De cover sprak mij in eerste instantie qua afbeelding zeker niet aan maar als je beter gaat kijken en zeker na het lezen valt er voor de afbeelding heel wat te zeggen. Op de eenvoudige kleurstelling kan ik niet anders zeggen dan duimen omhoog voor de vormgever.
De titel is er eentje waar ik weinig meer over kan zeggen dan dat ie goed gekozen is…

Weg zonder genade is een ware pageturner te noemen waar alle thriller-elementen die je verwacht te krijgen ook daadwerkelijk op je bordje krijgt.
Meeslepend, spannend, broeierig, vol geheimen, verraad en verrassende elementen. John Hart heeft mij zeker niet teleurgesteld en ik kan mij niet anders dan voorstellen dat ik zijn werk in de gaten ga houden.

Ik kreeg Weg zonder genade als ongecorrigeerde proef door de uitgever aangeboden in ruil voor een eerlijke recensie. Daar ik de titel niet zelf had aangevraagd was ik eerst wat huiverig maar Weg zonder genade was een perfecte kennismaking voor mij met het werk van John Hart.
Dus dank je wel voor deze onverwachte kennismaking Saskia 🙂

De foto van de cover komt van de website van de uitgever.

Schrijver:

John Hart (1965) is de enige auteur die in opeenvolgende jaren een Edgar Award * won. Eerdere titels als Het ijzeren huis en Onschuld waren wereldwijde bestsellers en er werden al meer dan 2 miljoen van zijn boeken verkocht.

*De Edgar Allan Poe Award (Edgar Award) is een prijs die jaarlijks wordt uitgereikt door de Mystery Writers of America aan boeken, televisieseries, theaterproducties en films binnen het mystery-genre. De prijs is vernoemd naar de Amerikaanse schrijver Edgar Allan Poe.

~~~~~~

Weg zonder genade – John Hart

Vertaling Henny van Gulik

Luitingh Sijthoff – paperback – juni 2016

ISBN: 9789024 572977

Pagina’s 456 – Thriller

3 gedachtes over “Weg zonder genade – John Hart

  1. Het lijkt mij inderdaad een spannende titel en ik begrijp uit je recensie dat het boek als thriller geslaagd is. Maar waar het boek nu precies over gaat, waar het zich afspeelt wordt mij uit deze recensie of uit de aanbiedingstekst niet duidelijk. Denk je dat een boek alleen al het lezen waard is omdat de spanning goed is gedoseerd of doet de inhoud van het verhaal er ook toe?

    • De inhoud van het verhaal doet er zeker ook toe maar vond het lastig om het duidelijk op te schrijven zonder al te veel te verklappen. Ik heb hieronder een poging gedaan.

      Elizabeth is een politieagent die tijdens haar werk twee verdachten dood schiet daarvoor wordt ze tijdelijk geschorst tot duidelijk is wat er precies heeft plaatsgevonden in de kelder. Ondertussen komt een gevangene vrij na 13 jr, deze wordt echter opgewacht op door het zoontje van de vermoorde vrouw. De ex-gevangene was de politie-partner van Elizabeth 13 jr geleden.
      Elizabeth heeft het zoontje van de vermoorde vrouw 13 jr voorzien van diverse dingen.
      Hun levens zijn verwikkeld met elkaar net als dat met de ex-gevangene die nogal wat heeft meegemaakt in de gevangenis.
      Het is een groot netwerk wat met elkaar verweven is en waar een ware klop-jacht plaatsvindt op de moordenaar van meerdere vrouwen (die naakt onder een laken, vast gebonden met linten en allen op dezelfde manier gewurgd worden terug gevonden op het altaar in de oude vervallen kerk van Elizabeths vader) die allemaal iets met elkaar gemeen blijken te hebben. Zowel voor de ex-gevangene als voor Elizabeth is hierin een grote rol weggelegd.

Geef een reactie

