Een huis met zeven kamers – Alma Post

Standaard

Een huis met zeven kamers - Alma Post - Uitgeverij De Onderstroom

Achterflap:

Vertaalster Erin leeft na haar scheiding redelijk tevreden in haar Amsterdamse flat. Aan mannelijke aandacht geen gebrek, maar de ware metgezel voor de tweede levenshelft is er nog niet bij. Bovendien wil ze iets uitzoeken.
Het heeft te maken met haar jeugd, en de ongelukkige jaren die ze sleet op de elitaire school, waar haar eenvoudige, maatschappijkritische ouders haar naar toe stuurden. Goed gesitueerde Pieter lijkt de oplossing voor beide kwesties in haar leven. Wederzijds verlangen stuwt de verwachtingen hoog op.
Maar een sprookjeseinde wil ze niet. Ze zoekt iets anders. Dieper, verder, principiëler. Ze wil weten of Pieter aan die eisen kan voldoen, en gaat op zoek naar het antwoord.

Mijn mening:

Een huis met zeven kamers was voor mij een boek wat deels herkenning gaf doordat ik enkele jaren op de rand van het elitaire Bloemendaal/Overveen heb gewerkt en dan is daar nog familie die in Heemstede woont. Heemstede wat vooral ook als elitair voorgedaan wordt maar waar ook nog een heel groot deel van de bewoners zijn als Erin en haar ouders. Toch bestaat de tweedeling naar mijn idee nog steeds en ik heb daar persoonlijk helemaal niets mee. Ik behoor tot het kamp Erin en dat is naar grote tevredenheid.

De invalshoek van het klassenverschil vond ik interessant om te lezen. Erin krijgt uiteindelijk antwoord op datgene wat ze hoopt te vinden maar hoe dat precies is moet je zelf lezen.

Een huis met zeven kamers is opgedeeld in 9 delen en een korte epiloog die zich drie jaar later afspeelt. De schrijfstijl van Alma is goed toegankelijk maar af en toe wordt er gestrooid met ‘elitaire woorden’ die eigenlijk mij meer stoorden dan dat ze er toe doen. Woorden als zoel, maltraiteerde en usane als voorbeeld hiervan.
Ik heb Een huis met zeven kamers ervaren als een verhaal zonder veel vaart, tijdens het gehele gebeuren ontbrak voor mij de spanning. Eerlijk gezegd had ik het boek bijna niet uitgelezen. Dit kwam mede door de wisselende perspectieven van Erin en Pieter, die soms hetzelfde zeiden en door het veelvuldig binnen de delen/ alinea’s wisselen van heden/verleden. Dat vind ik zelf niet prettig lezen en daardoor ben ik snel en gemakkelijk af te leiden.
Het gebruikte lettertype vind ik zelf erg prettig om te lezen, niet te klein.
Jammer genoeg staan er nog een aantal spelfouten in die wellicht in een volgende druk aangepast (kunnen) worden.

De cover is niet een cover die er voor mij uitspringt in de boekhandel mede door de sombere kleurkeus. Wel geeft het weer waar het omdraait.
De titel wordt al snel duidelijk tijdens het lezen en past goed bij het verhaal.

Eindconclusie voor mij is dat het verhaal best interessant is om te lezen maar voor mij te weinig diepgang en vaart bevatte om er heel enthousiast over te zijn. Maar zoals ik altijd zeg als een boek mij minder bevalt lees het voor jezelf en laat mij maar weten wat jij er van vindt. Wellicht heb jij een heel andere mening en kunnen we nog eens discussiëren over de inhoud.

Ik kreeg dit recensie-exemplaar toegestuurd van de uitgever in ruil voor mijn eerlijke mening. Dank voor dit exemplaar.
Een huis met zeven kamers telt mee voor mijn eigen ‘Ik lees Nederlands’ uitdaging van 2016 en is hiervoor boek nummer 21.

De foto van de cover komt van de website van de Bruna.

Schrijver:

Alma Post (12 december 1948) heeft zowel een studie Nederlands als theaterwetenschap genoten. Ze was 12 jaar lang toneelrecensent bij verschillende kranten.
Tegenwoordig gaat 50% van haar tijd naar het schrijverschap. De andere 50% geef ze les in kinderboekenschrijven bij de schrijfschool Scriptplus te Amsterdam.
Alma heeft meerdere boeken geschreven voor zowel jeugd als volwassenen.

~~~~~~

Een huis met zeven kamers – Alma Post

De Onderstroom – paperback – maart 2016

ISBN: 9789082 349108

Pagina’s 256 – Roman

Geef een reactie

