Ik en de beer – Carl Norac & Ingrid Godon

Standaard

Ik en de beer - Carl Norac & Ingrid Godon - Querido kinderboek

Achterflap:

Opeens staat er een enorme bruine beer voor Leo.
Een grote snuit vlak voor een klein neusje.
‘Jij loopt niet weg, wat raar,’ zegt Leo.
Ben jij dan niét boos op mij?

Alles zit Leo tegen vandaag. Iedereen is boos op hem.
Behalve de beer, die wil alleen maar bij hem zijn.
Het wordt een dag om nooit te vergeten.

Mijn mening:

Zolang er van dit soort mooie prentenboeken blijven uitkomen zal mijn liefde hiervoor nooit verdwijnen. En ja dat zei ik al eerder maar ik meen het ook.

Ik en de beer gaat over Leo die denkt dat iedereen boos op hem is maar dan ontmoet hij De beer. De beer volgt Leo op de voet en samen gaan ze naar het strand en de stad. De mensen in de stad rennen gillend weg als ze De beer zien ook al is het Leo’s gezelschap.
Leo heeft uiteindelijk een hele mooie dag en heeft een nieuwe vriend en een nieuw inzicht gekregen.

Het verhaaltje wordt door de prenten nog krachtiger gemaakt. Ze beelden precies dat uit wat het verhaal zegt. De expressie op de gezichten klopt. Het is een prachtig geheel naar mijn idee.
De prenten zijn eenvoudig, subtiel in kleurgebruik maar absoluut sprekend.

De cover vind ik aandoenlijk. De kleine ik-figuur (Leo) die een grote logge beer omarmt. Het straalt liefde, genegenheid en vriendschap uit.
De titel is gezien vanuit kinderogen goed want die noemen zichzelf altijd als eerst maar door mijn ogen zou het eigenlijk ‘ De beer en ik’ moeten zijn. Uiteindelijk doet het niets af van de inhoud van het prentenboek. Dat valt of staat niet met de titel.

Ik en de beer is een verhaal met een kleine boodschap die de kinderen zal doen beseffen dat al lijkt het nog zo’n rotte dag te worden, door onverwachte ontmoetingen kan het best wel eens een hele mooie worden. Eentje om niet snel te vergeten…

De uitgever heeft dit exemplaar van ‘Ik en de beer‘ ter beschikking gesteld, waarvoor dank,  in ruil voor mijn eerlijke mening.

De foto van de cover komt van de website van de uitgever.

Schrijver/ Illustrator:

Carl Norac  (29 juni 1960) is pseudoniem van Carl Delaisse. Sinds zijn tienerjaren schrijft hij gedichten en won hier op zijn 18de een eerste prijs voor. Carl schrijft na enige omzwervingen in zijn carrière  kinderboeken & gedichten. Hij won al vele prijzen.

Ingrid Godon (29 augustus 1958) is een bekende en bekroonde illustrator uit België. Ze heeft een mooie herkenbare stijl.
Ze is wereldberoemd met haar geesteskinderen Nellie & Cezar.

~~~~~~

Ik en de beer – Carl Norac & Ingrid Godon

Vertaling Jacques Dohmen

Querido kinderboek – hardcover – mei 2016

ISBN: 9789045 119106

Pagina’s 40 – Prentenboek

Geef een reactie

