De gelukkigen – Kristine Bilkau

Standaard

De gelukkigen - Kristine Bilkau - Uitgever Cossee

Achterflap:

Isabell en Georg wonen in een fijne buurt, hun zoontje is gezond en ze hebben allebei een goede baan: Isabell als celliste, Georg als redacteur bij een grote krant. Toch komen er langzaam barstjes in hun zorgeloze bestaan, barstjes die ze eerder niet voor mogelijk hielden. Dat trillen in Isabells hand, voordat ze haar solo moet spelen, zijn dat enkel zenuwen? En wat is er waar van de geruchten dat de krant van Georg flink moet gaan bezuinigen?
Ineens kruipt er iets dreigends en verontrustends in hun leven.

Kristine Bilkau schets een empatisch en nietsontziend portret van een generatie die vreest uit het paradijs verdreven te worden, en die moet vechten voor wat ze al die tijd misschien wel voor lief heeft genomen. In hun werk, in de maatschappij en in de liefde.

Mijn mening:

Toen in februari dit boek als leestip voorbij kwam bij het boekenpanel van het televisieprogramma DWDD wist ik meteen dat ik deze heel graag wilde lezen. Het enthousiasme van de panelleden werkte uitstekend en uiteindelijk kocht ik een exemplaar. Afgelopen week had ik tijd om hem te lezen.

De gelukkigen is opgedeeld in twee delen.
Het eerste deel speelt zich af in de laatste dagen van de herfst en het begin van de winter en beslaat 19 hoofdstukken. We maken kennis met Isabell (gevierd celliste) en Georg (journalist), dertigers in de bloei van hun leven. Net ouders van hun zoontje Matti en dan is daar wat tegenslag  die zowel hun privé als zakelijk leven wakker schudt.
Het tweede deel speelt zich voornamelijk af in de lente en vroege zomer en beslaat 21 hoofdstukken. Isabell en Georg zijn terecht gekomen in een leven met onzekerheden door invloeden van buitenaf. En die onzekerheden beïnvloed hun welbevinden en daardoor ontstaan er wat barstjes die als ze niet oppassen hele grote barsten worden.

De schrijfstijl van Bilkau is beeldend maar bevat voor mij in ieder geval soms woorden waarvan ik de betekenis moet opzoeken. Zoals bijvoorbeeld autarkie, deficit, amygdala en nog enkele andere woorden. Daardoor lezen niet alle stukken even vlot.

De gelukkigen heeft enkele passages die herkenbaar zijn. Onzekerheden die je leven zo kunnen beïnvloeden dat dit barstjes in je eigen gebouwde funderingen oplevert en waardoor je uiteindelijk wakker geschud wordt en je realiseert dat als je niets onderneemt het schip echt zal zinken.
Isabell en Georg leven op een gegeven moment meer naast elkaar dan met elkaar maar door te vechten voor iets wat altijd zo vanzelfsprekend leek kunnen ze wellicht het tij nog keren.
Of het Isabell en Georg gaat lukken om weer echt gelukkig te zijn moet jezelf lezen in De gelukkigen.

Een mooie zin:

… niets staat dit gevoel van liefde in de weg. Wat zit dit gevoel toch ingeklemd in het leven van alledag, verdrukt tussen de ontelbare klusjes, het oppassen en het paraat zijn. Maar tijdens de rust van de slaap ontluikt het gevoel in zijn volle omvang, het kan verder groeien, niets zit het in de weg.

De cover van De gelukkigen is niet per definitie een dertien in een dozijn maar ook niet eentje die er heel erg uitspringt. Hij geeft mij een beeld van een man en vrouw (duh..) die op het punt staan te zoenen.

De gelukkigen is een roman die mij nog eens liet nadenken over de weg die ik nu bewandel, hoe ik er gekomen ben en wat ik van de toekomst verwacht. De weg is niet geplaveid als een rechte weg maar bevat hier en daar een kronkeling. Dat is niet erg dat is wat mij uiteindelijk toch gelukkig maakt!

De gelukkigen is zeker een leestip waardig boek, dus wat weerhoudt je ervan om naar de boekhandel of bibliotheek te gaan?

De foto van de cover komt van de website van de uitgever, het boek zelf komt uit mijn eigen boekenkast.

Schrijver:

Kristine Bilkau (Hamburg 1974) is journaliste en won met haar debuutroman De gelukkigen al meerdere literaire prijzen o.a. Hamburger Förderpreis fur Literatur. De roman raakt een gevoelige snaar en wordt in verschillende talen vertaald.

~~~~~~

De gelukkigen – Kristine Bilkau

Vertaling: Isabelle Schoepen & Kris Lauwerys

Cossee – paperback – februari 2016

ISBN: 9789059 366428

Pagina’s 288 – Roman

Geef een reactie

