Een week in Parijs – Jojo Moyes

Standaard

Een week in Parijs - Jojo Moyes - de Fontein

Achterflap:

Verliefd in Parijs…
… romantischer kan het niet, toch?
Voor Sophie en Liv blijkt de romantiek echter niet vanzelfsprekend…

In het Parijs van de belle époque brengt Sophie de eerste romantische weken na hun trouwen door met haar geliefde, de schilder Édouard Lefèvre. Het is een opwindende tijd, hoewel het leven aan de zijde van een arme kunstenaar ook zijn schaduwkanten kent…

Meer dan een eeuw later komen Liv en David aan in Parijs voor hun huwelijksreis. De stad is prachtig, maar de romantiek is ver te zoeken. David heeft de ene zakelijke afspraak na de andere en Liv zwerft in haar eentje door Parijs.
Heeft ze de fout van haar leven gemaakt?

Deze korte roman is de voorgeschiedenis van Jojo Moyes’ bestseller
‘Portret van een vrouw’

Mijn mening:

Een kort verhaal over de eerste weken na het huwelijk van Liv en David, wat zich afspeelt in 1998, waarin David het te druk heeft met zakelijke afspraken tijdens hun huwelijksreis in Parijs. Liv twijfelt of ze wel de goede beslissing heeft genomen om met deze man te trouwen die eerder getrouwd lijkt met zijn werk.

Daarnaast het verhaal van de wittebroodsweken van Édouard en Sophie, wat zich afspeelt in 1912/1913, zij wonen in Parijs. Ook hier zijn er twijfels of de liefde wel oprecht is maar zeker ook of Édouard zijn levenswijze wel aan wil/kan passen na zijn huwelijk. Vooral als kunstenaar die de modellen voor het uitzoeken heeft en dit in het verleden ook vaker heeft gedaan.

Maar Parijs zou Parijs niet zijn als de liefde daar niet overwint.

Het verhaal bevat zeven korte hoofdstukken met als lastige taal voor mij de Franse uitspraken af en toe omdat ik geen Frans spreek. Maar ze zijn te begrijpen voor iedereen, ook voor mij. 🙂
De schrijfstijl van Jojo Moyes is vlot te noemen.

De cover spreekt boekdelen en behoeft geen nadere uitleg.

Dit was mijn kennismaking met het werk van Jojo Moyes, ondanks dat ik het boek ‘Me before you‘ in mijn boekenkast heb staan, ooit verkregen via een internationale weggeefactie in 2013 tijdens World Book Night.
Ik heb Een week in Parijs met plezier gelezen maar of het mij over de streept trekt om het vervolg ‘Portret van een vrouw‘ te lezen weet ik nog niet.
Wat denken jullie, zal ik het reserveren bij de bibliotheek of niet? Of zal ik eerst mijn exemplaar uit de boekenkast lezen?

Ik leende Een week in Parijs uit de plaatselijke bibliotheek.
De foto van de cover komt van de website van de uitgeverij.

Schrijver:

Jojo Moyes (4 augustus 1969) studeerde journalistiek aan Bedford New College. Ze werkte 10 jaar als journalist waaronder een jaar in Hongkong.
Sinds 2002 is Jojo Moyes fulltime schrijver en heeft ze al meerdere romans uitgebracht. Ze debuteerde met ‘Sheltering rain‘  (Paradijs op aarde).
Ze won diverse prijzen voor haar werk en internationaal erkenning kwam met ‘Voor jou’.
Jojo woont (en schrijft!) in Essex, Engeland met haar gezin.

~~~~~~

Een week in Parijs – Jojo Moyes

Vertaling: Anna Livestro

de Fontein – hardcover – november 2015

ISBN: 9789026 138829

Pagina’s 78 voor het verhaal (en  in totaal 112 door toevoeging van een leesfragment uit Portret van een vrouw) – Roman / Novelle

2 gedachtes over “Een week in Parijs – Jojo Moyes

Geef een reactie

