Je leeft maar 1 keer – Fausto Brizzi

Standaard

Je leeft maar 1 keer - Fausto Brizzi - Luitingh Sijthoff

Achterflap:

Geniet van het dolce vita

Als je boven de 40 bent en niemand kijkt naar je om – wat doe je dan?
Diego, succesvol advocaat in Rome, bevindt zich in een midlifecrisis. En hij weet dat het zijn eigen schuld is.
Hij besluit het roer om te gooien en mensen in zijn omgeving te gaan helpen. Zo lijmt hij de ruzie tussen twee vrienden en bezorgt hij zijn zoon een vriendin. Maar wat hij ook doet, alles heeft onverwachte gevolgen. En die leveren bijzondere verrassingen op. En misschien zelfs wel liefde…

Fausto Brizzi is er weer in geslaagd humor en melancholie te
combineren in een hartverwarmende roman.

Mijn mening:

Ook deze keer heeft Fausto Brizzi mij zeer weten te vermaken met zijn meesterwerk, Je leeft maar 1 keer is een heerlijk verhaal om te lezen. Het bevat humor maar heeft ook zeker een emotionele lading.
Het geheel is beeldend geschreven en is zeer toegankelijk door zijn vlotte schrijfstijl.

Het verhaal gaat over Diego, 45 jaar, advocaat van beroep, gescheiden maar ook vader van Laura en Pico. Hij bevindt zich in een midlifecrisis die uiteindelijk resulteert in een depressie. Diego worstelt zich door de vier kenmerkende fases van deze ziekte. Dan breekt de dag aan die er eigenlijk niet meer had moeten zijn en besluit Diego het helemaal anders te gaan doen.
Hij daagt zichzelf uit om enkele missies te volbrengen. Deze missies variëren van hulp aan een bevriend kunstenaar tot het regelen van een vriendin voor zijn zoon Pico en alles daar tussenin. Maar niet alles loopt zoals gepland en dit levert weer nieuwe inzichten op.
Diego raakt bevriend met Massimiliano en Giannandrea en zij helpen hem met zijn missies maar ook met het terug op de rails krijgen van zijn leven.
Uiteindelijk blijkt wel dat liefde toch het allerbeste medicijn is…

Herinneringen zijn geen geordende bestanden op de desktop van het geheugen, maar confetti die ronddwarrelt en door de wind wordt verspreid.

Het hele verhaal is opgedeeld in ongenummerde maar van titels voorziene hoofdstukken. De een wat langer dan de ander maar prima te behappen. Zoals eerder geschreven een vlotte schrijfstijl en ik ben geen moeilijke taal tegengekomen. Dit alles maakt Je leeft maar 1 keer tot het soort boek dat je uitleest binnen no-time. Voor je het weet heb je de laatste bladzijde voor je neus en het laatste woord gelezen…

Ook dit keer moest ik na het uitlezen nog even wat tijd hebben om alles te laten bezinken. Er zit ook nu voor mij een boodschap achter het geheel. Eentje waar ik al zoveel mogelijk naar probeer te handelen maar soms is het wel nodig om er weer even op gewezen te worden. Want waarom niet genieten van het hier en nu en uitstellen, ook nu geldt namelijk Je leeft maar 1 keer ( en wie zegt dat er nog een morgen komt?).

De cover straalt voor mij vrijheid, geluk en het goede leven uit en laat mij denken aan een mooie (na)zomerdag. Ik ben dol op het strand, zo lenig als de man ben ik echter niet, haha.
Het boek nodigt uit om op gepakt te worden in de boekhandel als je voor de kast of uitstaltafel met aanbod staat. Je zult er geen spijt van krijgen als je dit daadwerkelijk doet en besluit het boek mee te nemen.

Oh ja ik ben ook zo iemand die Wham! mist. 🙂

Je leeft maar 1 keer is wat mij betreft een mustread voor de komende (zomer-)tijd! Het zal je hart verwarmen en wellicht een traantje laten wegpinken maar dat laatste hoeft niet perse.

Vorig jaar las ik met veel plezier het debuut ‘100 gelukkige dagen’ van Fausto Brizzi, je kunt hier de recensie teruglezen, klik.

Met dank aan de uitgeverij voor het beschikbaar stellen van dit leesexemplaar, dit heeft uiteraard geen invloed op mijn mening gehad.

De foto van de cover komt van de website van de uitgever.

Schrijver:

Fausto Brizzi (15 november 1968) is een Italiaanse scenarioschrijver en regisseur van bittersweet romantische comedy’s. Zijn debuutroman 100 gelukkige dagen werd een bestseller en de vertaalrechten werden aan 21 landen verkocht.

~~~~~~

Je leeft maar 1 keer – Fausto Brizzi

Vertaling: Saskia Peterzon-Kotte

Luitingh Sijthoff – paperback – april 2016

ISBN: 9 789024 570737

Pagina’s 274 – Roman

Geef een reactie

