Reflex – Maud Mayeras

Standaard

Reflex - Maud Mayeras - Uitgever Cargo

Achterflap:

Elf jaar geleden is mijn zoon vermoord.
Alleen mijn moeder weet wat er die dag is gebeurd.

Iris Baudry werkt als politiefotografe. Dag en nacht is ze beschikbaar om verminkte lichamen voor altijd vast te leggen. Ze is discreet, obsessief en vastberaden, en probeert door haar werk de herinneringen aan haar eigen overleden zoon uit te bannen. Als er een lichaam van een kind wordt gevonden op dezelfde plek als destijds haar zoon, moet Iris terugkeren naar haar geboortestad. Het blijkt dat de overeenkomsten tussen de twee zaken niet op toeval berusten. Om de waarheid te achterhalen en haar nachtmerries te verdrijven zal Iris de duistere geheimen uit het leven van haar demente moeder moeten ontrafelen. Maar niets is wat het lijkt en niemand is te vertrouwen…

Mijn mening:

Reflex is een boek die na het dichtslaan ervan zodra het uitgelezen is nog even blijft hangen want op het eind komt er een plottwist die ik in ieder geval niet helemaal zag aankomen. Heerlijk, daar hou ik van.

Reflex beslaat twee verhaallijnen die uiteindelijk samenkomen. We lezen vanuit Iris haar standpunt in het heden en de andere verhaallijn komt vanuit het verleden uiteindelijk samen met het heden. Dat heeft niet vaak mijn voorkeur qua lezen want vooral in het begin moet ik dan goed op blijven letten om de details niet te missen. Maar door het hoofdstuk vanuit het verleden altijd aan te kondigen met een aparte koptekst is het gemakkelijker.
De schrijfstijl van Maud beviel mij uiteindelijk wel want het leest wel vlot weg, het geheel heeft mij een paar uur heerlijke ontspanning geboden.

De spanningsboog in het verhaal is niet bloedstollend naar mijn idee. Het kabbelt allemaal rustig voort en alleen rond de plottwist werd ik even van mijn stoel geblazen.
Wel bevat het geheel veel details en hangt er een mysterieuze donkere sfeer rond Iris en haar leven. Waarbij sommige zaken echt te bizar zijn en bij mij alle alarmbellen deed rinkelen.

De cover valt vooral na het lezen geheel op zijn plaats. De vrouw met het masker valt voor mij op een dubbele manier uit te leggen maar dat kan ik hier niet neer schrijven zonder een deel van het verhaal bloot te leggen. Dus dat doe ik toch maar niet anders blijft er niets over voor jou om te ontdekken.

Ik leende Reflex via de plaatselijke bibliotheek en heb daar absoluut geen spijt van, een heerlijk boek wat je gegarandeerd een paar uur ontspanning gaat opleveren.

De foto van de cover komt van de website van de uitgever.

Schrijver:

Maud Mayeras (1981) is een talentvolle Franse thrillerschrijfster. Met haar tweede boek Reflex brak ze door bij het grote publiek en won ze verschillende belangrijke thrillerprijzen. Haar originele Franstalige debuut werd niet in Nederland uitgebracht. Ze woont en werkt in Limoges.

~~~~~~

Reflex – Maud Mayeras

Vertaling: Gertrud Maes & Martine Woudt

Cargo – paperback – augustus 2015

ISBN: 9789023 489986

Pagina’s 384 – Literaire thriller

2 gedachtes over “Reflex – Maud Mayeras

Geef een reactie

