De lezer is niet dood – Alex Boogers

Standaard

De lezer is niet dood - Alex Boogers - Podium

Flaptekst:

De lezer is niet dood. We laten hem in een verschraald landschap sterven van de dorst. We geven hem zand in plaats van water. Maar dood is hij niet. Hij tijgert. En hij is niet alleen, hij is met meer. Altijd is er wel ergens een lezer – jong of oud, arm of rijk, blank of zwart – die zoekt naar het verhaal dat voor hem is bestemd. Maar niemand neemt de belangrijke taak van verloskundige op zich. Wie helpt de nieuwe lezers op weg? Waar staan de kraamkamers?

In dit schotschrift roept Alex Boogers docenten, boekhandelaren, schrijvers en uitgevers op om lezers te zoeken waar je ze niet verwacht.

Mijn mening:

Een schotschrift is eigenlijk een ander woord voor een pamflet met actuele inhoud of strekking (volgens wikipedia). Kan 1 vel zijn maar ook de omvang van een boek hebben. Bij De lezer is niet dood gaat het dus om een boek(je) van kleine omvang.

In 64 bladzijdes roept Alex Boogers op tot het zoeken van lezers, nieuw of al bestaand en ze te laten kennismaken met de wereld van de literatuur. Ze te begeleiden en niet te laten verzuipen in het enorme aanbod. Ze de magie om een boek open te laten slaan en een wereld te laten ontdekken waarin ze zichzelf zien rondlopen te laten ervaren.

Alex zegt onder meer ook  “De lezer is niet dood, hij raakt verblind door het fluorescerende licht, verdoofd door het lawaai, afgestompt door het aanbod”.
Daar ligt wel herkenning want het boekenaanbod is echt enorm, zo groot dat keuzes maken onoverkomelijk is en dan altijd bang zijn dat je net dat juweeltje mist. Maar ik kies ook sneller voor een schrijver waarvan ik al wat werk ken dan dat ik mijn geld uitgeef aan iemands onbekende werk. Een soort afstomping want wat de boer niet kent dat eet hij niet… en we weten allemaal dat je dan soms gewoon het lekkerste hapje mist.

Daarnaast vond ik ook herkenning in het stuk waar het gaat over de rol van een leraar. Uit eigen ervaring met de verplichte boekenlijst van mijn oudste zoon zie ik wel dat daar een uitdagende rol ligt. Want er zijn nog teveel middelbare scholen die te krampachtig vasthouden aan de literatuurlijst met alleen maar klassiekers die gewoon niet meer tot de verbeelding van de jeugd spreekt. Menig jongere verliest hierdoor zijn interesse in lezen. En dat zouden we toch eigenlijk niet moeten willen want eer zij weer de pret in lezen (her)ontdekken zijn er al tal van kostbare jaren voorbij gegaan.

Ik vind de schrijfstijl van Alex Boogers erg prettig en dit schotschrift is een heerlijk betoog om op een rustig moment van de dag te lezen.

Ik ontmoette Alex Boogers in september 2010 bij een Nightwriters avond tijdens ‘Film by the Sea’ in Vlissingen. Hij vertelde toen passievol over zijn toen nieuwe boek ‘De tijger en de kolibrie’.
Inmiddels ben ik in het bezit van meerdere werken van Boogers, die ik nog niet allemaal gelezen heb maar daar komt binnenkort wel verandering in.  Mijn streven is dit jaar wat meer ongelezen boeken uit mijn eigen boekenkast te lezen.

nightwriters sept. 2010 (2)

De lezer is niet dood is daar een mooi begin van want deze stond al enige weken in mijn boekenkast te shinen.

De foto van de cover komt van de website van de uitgever.

De lezer is niet dood telt mee voor mijn ‘Ik lees Nederlands’ uitdaging van 2016 en is hiervoor boek nummer 13.

Schrijver:

Alex Boogers (14 juni 1970) schreef meerdere romans, waaronder ‘Alle dingen zijn schitterend’ en ‘Alleen met de goden’. Vanwege zijn vurige voordrachten is hij een veelgevraagd spreker op scholen.

~~~~~~

De lezer is niet dood – Alex Boogers

Podium – paperback met flappen – januari 2016

ISBN: 9789057 597909

Pagina’s 64 – Schotschrift

2 gedachtes over “De lezer is niet dood – Alex Boogers

  1. jannietr

    Ik ontdekte op deze manier Alex Boogers en heb inmiddels Als de mieren schreeuwen en Alleen met de goden gelezen. En de rest gaat volgen, zeker weten.

Geef een reactie

