X & Y – Franca Treur

Standaard

X & Y - Franca Treur - Prometheus

Achterflaptekst:

In de marge van het wereldnieuws proberen gewone mensen, X & Y, indruk op elkaar te maken, iets netjes op te lossen of wanhopig hun hachje te redden. In 33 piepkleine psychologische verhalen legt Franca Treur bloot hoe onthutsend eenzaam ze daarin zijn.

Mijn mening:

Het kleine handzame formaat van dit boekje is voor mij één van de pluspunten. Het past makkelijk in je tas en omdat het om een verhalenbundel gaat weet je dat de verhalen niet heel lang zijn dus makkelijk te behappen voor onderweg. Of voor als je een toilet-lezer bent kun je daar gemakkelijk enkele verhaaltjes lezen. Ik ben absoluut geen toilet-lezer maar ik weet dat heel veel mensen dat wel doen (ieder zijn ding).

Dat de verhalen zo kort zijn was hier ook wel weer een nadeel, want soms waren ze gewoon echt heel kort. Dat is dan gelijk één van de minpunten. Ik hou zeer zeker wel van korte verhalen maar hier miste ik soms gewoon iets te veel.

De verhalen zijn goed toegankelijk door de vlotte schrijfstijl.

In het boekje zijn diverse illustraties verwerkt, deze passen allemaal bij de verhaaltjes. Ze zijn een mooie toevoeging voor de bundel. Wel wat somber qua kleur en de stijl moet je aanspreken maar dat is een kwestie van smaak.

De titel spreekt op zich, X & Y staan hier voor twee individuen. In combinatie met de cover denk je wellicht dat het altijd over een man/vrouw combinatie gaat maar dat is niet het geval.

Door de stofomslag straalt het boekje luxe uit, tenminste dat is mijn ervaring. En voor de prijs van €12,50 is dat zeker het geval.

Al met al kun je wel opmaken dat ‘X & Y‘ voor mij niet bracht wat ik verwacht had. Jammer maar helaas, de volgende keer lees ik toch weer liever een roman van Franca’s hand of ietwat uitgebreidere korte verhalen.

Maar laat je door mijn minder enthousiaste leesbeleving niet tegenhouden om zelf een oordeel te vormen. Dat is altijd het beste.

Ik kocht X & Y in de plaatselijke boekhandel en het is titel nummer 7 voor mijn ‘Ik lees Nederlands’ uitdaging van dit jaar.

De foto van de cover komt van de website van de uitgever.

Schrijver:

Franca Treur (1979) debuteerde in 2009 met de roman Dorsvloer vol confetti, waarvan meer dan 150.000 exemplaren werden verkocht. Het won diverse prijzen en werd verfilmd. In 2014 verscheen haar tweede roman De woongroep, en in 2015 schreef Franca het Zeeuwse Boekenweekgeschenk. Daarnaast schrijft ze verhalen, essays en columns voor uiteenlopende media.

~~~~~~

X & Y – Franca Treur

Illustraties: Olivia Ettema

Prometheus – hardcover met stofomslag – februari 2016

ISBN: 9 789044 630343

Pagina’s 96 – Verhalenbundel

2 gedachtes over “X & Y – Franca Treur

Geef een reactie

