Mijn zus woont op de schoorsteenmantel – Annabel Pitcher

Standaard

IMG_20160103_095821

Samenvatting:

Jamie (James) is vijf jaar wanneer zijn zus Rose komt te overlijden door een terroristische aanslag. De tweelingzus van Rose, Jasmine (Jas) en hun ouders zijn zo verdrietig dat Jamie niet toekomt aan zijn eigen verdriet. In vijf jaar tijd ziet hij het gezin uit elkaar vallen. De vader verdrinkt zijn verdriet zo’n beetje, de moeder begint een affaire en Jasmine eet steeds minder en lijdt aan anorexia.

Als Jamie vijf jaar later samen met zijn zus en vader Londen verlaat gaan ze wonen in het Lake District. Een nieuwe school en de daarbij behorende nieuwe klasgenoten vallen Jamie zwaar. Gelukkig heeft hij zijn kat Roger en er is één klasgenootje Sunya waar hij mee overweg kan, maar zij is een moslimmeisje. Na de dood van Rose haat de vader van Jamie alles wat met moslims te maken heeft, dus er zit niets anders op dan zijn vriendschap voorlopig geheim te houden.

Mijn mening:

Hoe verschillend een ieder met zijn rouwgevoelens omgaat blijkt weer maar eens uit dit verhaal. De een verdrinkt zijn verdriet, de ander vlucht in de armen van iemand anders dan haar partner omdat de situatie haar boven het hoofd groeit en de volgende krijgt anorexia. En dan als jongste van het gezin je eigen verdriet opzij zetten omdat de anderen al verdrietig genoeg zijn. Jamie heeft in de tussenliggende jaren nooit een traan gelaten om het overlijden van zijn zus.

In 23 genummerde hoofdstukken wordt het verhaal vanuit de 10-jarige Jamie verteld, je leest zowel over zijn handelingen als zijn gedachten. Het is geen afgerond verhaal naar mijn idee want hoe het afloopt met zowel Jamie (& Sunya) als Jasmine (& Leo) ligt in het midden.

De schrijfstijl is makkelijk toegankelijk door het eenvoudige woordgebruik. Het verhaal is ontroerend, humoristisch en tegelijkertijd tragisch. Verschillende motieven komen voorbij zoals bijvoorbeeld verdriet, rouwverwerking, alcoholisme maar ook racistische (voor)oordelen.

De titel kan gemakkelijk uitgelegd worden: Mijn zus woont op de schoorsteenmantel slaat op de urn met een deel van het stoffelijk overschot van Rose, de urn staat op de schoorsteenmantel.

De cover beeld de tienjarige Jamie uit met zijn rode haren en sproeten. Een cover die op zich niet echt een uitschieter is voor mij maar toch ook wel de aandacht trekt in de boekwinkel. Ik weet nog wel dat ik vooral voor de indringende titel ben gevallen toen ik het boek kocht.

Mijn zus woont op de schoorsteenmantel is een pareltje in mijn ogen. Het bevat o.a. moed, humor, angst en dat maakt dat je het ene moment met een glimlach zit te lezen en het andere moment zit je met een brok in de keel. De onschuld van de jonge Jamie die vriendschap wil sluiten met Sunya laat mij wederom inzien dat je nooit en te nimmer iedereen over één kam mag scheren en verantwoordelijk mag houden voor wat één persoon heeft gedaan (of meerdere personen hebben gedaan), hoe verschrikkelijk ook.

Mooiste zin uit het boek:  ‘Vliegen kan ik door jouw kracht’

Ik zou zeggen lees dit boek en laat mij weten wat jouw oordeel is. Nogmaals ik vond het Prachtig met een hoofdletter P.

Dit exemplaar van Mijn zus woont op de schoorsteenmantel stond al te lang ongelezen in mijn boekenkast. De foto van de boekcover is van mijzelf.

Schrijver:

Annabel Pitcher (1982) studeerde Engelse literatuur aan de universiteit van Oxford. Ze werd lerares maar stopte daar mee toen ze besefte dat dat het toch niet helemaal was. Ze ging  reizen en werd ze uiteindelijk schrijfster. Mijn zus woont op de schoorsteenmantel is haar debuutroman.

~~~~~~

Mijn zus woont op de schoorsteenmantel – Annabel Pitcher

Vertaling Ellis Post Uiterweer en Pimento en Mistral

Mistral en Pimento (nu verkrijgbaar via Moon) – paperback – februari 2011

ISBN 9 789049 924430

Pagina’s 240 – Roman 15+

11 gedachtes over “Mijn zus woont op de schoorsteenmantel – Annabel Pitcher

  1. Ik heb dit boek ook gelezen en vond het inderdaad heel ontroerend. Vooral het feit dat het hoofdpersonage zo jong is maakt het boek prachtig in haar eenvoud. Zeker weten een aanrader!

Geef een reactie

