De hemel begint bij je voeten – Jandy Nelson

Standaard

 

7985HemelbegintCOVERdef.indd

Volgens de achterflap:

Lennie Walker is zeventien, brengt haar tijd het liefst door met een boek en laat poëzie achter voor toevallige voorbijgangers. Als haar temperamentvolle zus Bailey plotseling overlijdt, komt ze er alleen voor te staan. En als dat nog niet genoeg is, zijn er opeens twee jongens die haar aandacht vragen – ondanks haar niet-bestaande voorgeschiedenis met de liefde.

Toby was het vriendje van Bailey, en Lennie en hij lijken als enige elkaars verdriet écht te begrijpen. Als Lennie in zijn ogen kijkt, kan ze haar zus soms weer zien. Joe is nieuw, komt uit Parijs, heeft een magische grijns en een ongelooflijk muzikaal talent. Voor Lennie zijn de jongens als de zon en de maan: bij de een vergeet ze haar verdriet, alleen de ander kan haar troosten. Maar ze weet ook dat als de zon en de maan botsen, de hele wereld explodeert.

Mijn mening:

Wat te doen als je zus plotseling overlijdt? De 17 jarige Lennie overkomt het en worstelt daarna met haar gevoelens. Er is daar de kant van rouw, verdriet en schuldgevoel maar ook de andere kant van een jonge meid in de bloei van haar leven en daar hoort vaak een verliefdheid bij. Als beiden samen komen is verwarring wat volgt.

Want hoe kan het dat op het moment dat je rouwt om het verlies van je zus je troost en herkenning vindt bij haar vriendje maar tegelijkertijd ook gevoelens kan voelen voor die ene leuke jongen die net op school is gekomen. De jonge Lennie weet zich geen raad en kan haar gevoelens niet bespreken met Omie of Big (haar oom), ze kan ook niet echt met vriendin Sarah terecht maar lijkt uiteindelijk haar weg te vinden. Dat dit niet zonder slag of stoot gaat lijkt me duidelijk. Lennie heeft diverse uitlaatkleppen zoals muziek, lezen en poëzie schrijven.

De hemel begint bij je voeten is opgedeeld in twee delen. Deel 1 beslaat 25 hoofdstukken en de resterende 13 hoofdstukken zijn voor deel 2. De schrijfstijl van Nelson is goed toegankelijk, bevat geen moeilijke taal, tenzij je net als ik geen Frans spreekt dan staan er een paar zeer korte zinnen en woorden in die wat lastig zijn. Het verhaal wordt vanuit de ik-persoon van Lennie gebracht. En er wordt naar mijn idee beeldend beschreven. Je kunt je heel gemakkelijk inleven in de hoofdpersoon en haar gevoelens.

Ik kan na het dichtslaan van het boek alleen maar zeggen dat het #Joezinnig goed is. Ik heb De hemel begint bij je voeten verslonden en vond het mooier dan Ik geef je de zon, terwijl ik daar toch ook van onder de indruk was. De complexe verwarrende gevoelens van Lennie zijn levensecht. Ik denk dat ik Lennie maar vooral Joe in mijn hart heb gesloten. Het is zoals bij meerdere ‘hype boeken’ een:  you either hate it or love it -gevoel denk ik. En dan behoor ik tot het ❤ kamp.

De cover van het boek  spreekt mij aan en ik denk dat ik een mooi symbolisch stuk in het boek heb gevonden waarbij de uitstraling van de cover past. De gehele uitstraling is positief en voelt als een extra lichtpuntje in je boekenkast.

De titel De hemel begint bij je voeten kun je ook verklaren na het lezen van het boek. Je beseft dan dat je tijdens het lezen er achter bent gekomen dat het gewoon klopt. De hemel begint namelijk echt niet honderden meters boven je.

Als extra-tje vindt je bij zowat elk hoofdstuk een stukje poëzie van Lennie terug. Ze heeft ze geschreven op elk denkbaar object en ze zijn een deel van haar. Ik zou trouwens niet alles onder de noemer poëzie willen scharen. Soms zijn het gewoon losse krabbels, herinneringen etc. Maar het geeft het boek wel dat beetje extra in mijn ogen en uiteindelijk heeft het ook nog een doel in het verhaal.

Ik kan je alleen maar aanraden het boek zelf te lezen, dus ga naar de boekhandel, bibliotheek of koop het online en oordeel in wel kamp jij thuishoort.

De hemel begint bij je voeten is het oorspronkelijke debuut van Jandy Nelson en in september als heruitgave bij Blossom Books verschenen en ik kocht deze uitgave tijdens mijn bezoek aan de Boekenbeurs te Antwerpen.

Ik las ook ‘Ik geef je de zon’  van Jandy Nelson en de recensie daarvan kun je hier vinden (klik).

De foto van de cover komt van de website van de uitgever.

Schrijver:

Jandy Nelson werd op 25 november 1965 geboren in de staat New York. Verhuisde op haar 12de naar de staat Californië met haar moeder. Ze volgde diverse studies en behaalde zelfs twee Masters. Jandy was 13 jaar werkzaam als Literair Agent. Ze woont in San Fransisco en gedurende haar schrijfperiodes leeft ze als een kluizenaar.

In maart 2015 kwam ‘Ik geef je de zon’ uit in Nederland. Inmiddels is het boek verschenen in 25 landen en heeft al vele malen een prijs in de wacht gesleept.

~~~~~~

De hemel begint bij je voeten – Jandy Nelson

Vertaling: Michèle Bernard en Moon

Blossom Books – hardcover – september 2015

ISBN: 9 789020 679854

Pagina’s 272 – Young Adult

5 gedachtes over “De hemel begint bij je voeten – Jandy Nelson

  1. Mooi uitgebreid. Ik vond Ik geef je de zon niet echt geweldig. Alleen het verhaal van de jongen vond ik mooi geschreven, die van het meisje vond ik saai. Ik vind de auteur wél mooie zinnen schrijven. Misschien vind ik dit wel leuk.

Geef een reactie

