Tijdlijn – Peter Goes

Standaard

Tijdlijn - Peter Goes - Uitgever Lannoo

Achterflaptekst:

Ontdek de wereldgeschiedenis van de oerknal tot het heden in een beeldverhaal: van de dinosauriërs tot de Vikingen, van de Egyptenaren tot de Romeinen, van de ridders tot de ontdekkingsreizigers.

Boordevol interessante weetjes over: de grote krijgers en kunstenaars, de Griekse wijsgeren, het eerste schrift, de oude Chinese dynastieën, het Wilde Westen, de Wereldoorlogen, de flowerpower en zoveel meer.

Prachtige kijkplaten voor groot en klein.

Mijn mening:

In oktober 2015 was Tijdlijn genomineerd voor de titel ‘Boek van de maand’ bij het televisieprogramma DWDD (De Wereld Draait Door) maar won deze titel uiteindelijk niet. Ik denk dat Tijdlijn in de nabije toekomst nog wel enkele malen in de prijzen zal vallen.

Maar nadat ik de uitzending van DWDD had gezien was ik meteen verliefd op het boek. Wat zag het er prachtig uit, wat waren de panelleden enthousiast en ja dat werkt aanstekelijk. Mijn conclusie: dat boek moet ik hebben!

En toen ik het eenmaal in handen had werd die verliefdheid nog wat heviger. Wauw wat een boek. Een prachtig geïllustreerd boek vol met kijkplaten waar je elke keer weer iets nieuws ontdekt. De wetenswaardigheden die genoemd worden zijn in begrijpelijke kindertaal geschreven zonder kinderachtig te zijn.

We beginnen met de oerknal en eindigen in de jaren 2010, waarbij bijna alles van wat er tussenin heeft plaats gevonden ook vernoemd is. De ene gebeurtenis wat uitgebreider dan de ander. Maar je moet het niet als en complete tijdlijn zien, er zijn door Peter wel keuzes gemaakt. Het meest actuele is toch wel de vernoeming van de aanslag op het satirische weekblad ‘Charlie Hebdo’ van 7 januari 2015 en de bootvluchtelingen die proberen via de Middellandse Zee Europa binnen te komen.

Al bij het openslaan van het boek begint de eerste kijkplaat op het schutblad, waarbij je denkt dat er een constant patroon in de tekeningen zit maar als je goed speurt zie je al snel wat ‘afwijkingen’ dat maakt het leuk. Hoeveel ‘afwijkingen’ er precies zijn weet ik niet maar hier heb je er een paar, ik weet dat er meer zijn maar het is ook leuk als je er zelf nog wat ontdekt.

Tijdlijn - Schutblad

Het boek heeft als leeftijdsindicatie 4-12 jaar meegekregen maar ik durf te stellen dat het voor iedereen boven de 4 geschikt is. Totdat je het niet meer leuk vindt, de een zal 15 zijn de ander 99… Want er blijft altijd iets te ontdekken, het boek levert uren plezier op. Je leest het wellicht snel als je alleen de tekst tot je neemt maar als je ook de illustraties aandachtig gaat bekijken ben je wat langer bezig want zoals eerder gezegd er is altijd iets nieuws te ontdekken in de gedetailleerde illustraties.

Ik denk dat Peter Goes fan is van ACDC  🙂

Ik kon maar één nadeel vinden, de letters zijn wat aan de kleine kant. En door het gebruik van sommige kleuren (vooral het rood) valt de leesbaarheid soms weg tegen de kleur van de achtergrond. Vooral als de schemering invalt doet dit probleem zich voor. Een goede leeslamp zal het probleem verhelpen.

Zoals je kunt lezen ben ik een grote fan van Tijdlijn en ik durf wel te stellen dat dit boek eigenlijk in geen één boekenkast mag ontbreken. Van de aankoop van dit boek zul je absoluut geen spijt krijgen. Het is niet alleen een boek om te lezen maar ook om vol bewondering het beeldend verhaal van de wereldgeschiedenis tot je te nemen.

Dit boek kocht ik tijdens mijn bezoek aan de Boekenbeurs in Antwerpen. Het werd door Peter Goes voorzien van een persoonlijke illustratie. Dat geeft voor mij altijd een extra waarde aan een boek.

Peter Goes - BBAntwerpen

De foto van de cover komt van de website van de uitgever.

Schrijver & Illustrator:

Peter Goes volgde een studie animatiefilm aan de Gentse KASK (kunstacademie). Hij is werkzaam als freelance illustrator en animator.

~~~~~~

Tijdlijn – Peter Goes  (& Sylvia van den Heede)

Lannoo – Gebonden – oktober 2015

ISBN: 9789 401 426 282

 Pagina’s 80 – Jeugd (vanaf 4 jr.)

2 gedachtes over “Tijdlijn – Peter Goes

Geef een reactie

