Onder mijn huid – Marlies Slegers

Standaard

Onder mijn huid - Marlies Slegers - Luitingh Sijthoff

Achterflaptekst:

Je weet dat je eigenlijk geen keus hebt, Coco. Je wilt toch niet dat ik de foto echt verspreid? Dat ik je leven tot een hel maak? Zeg het maar…

Coco is al heel lang verliefd op Nick. Ze is dan ook over the moon als hij laat merken dat hij haar ook leuk vindt. Met Nick kan ze over van alles praten, ook over de moeizame relatie met haar vader. Dan vraagt hij of ze een naaktfoto van zichzelf stuurt. Coco aarzelt, maar doet het toch wanneer hij belooft alles meteen te deleten. Het gaat een tijdje goed, tot Coco erachter komt dat Nick screenshots van haar aan zijn vrienden heeft laten zien. Ze is woedend en maakt het uit. Niet lang daarna krijgt ze via een anonieme afzender een naaktfoto van zichzelf toegestuurd. Als ze niet binnen 24 uur een nieuwe stuurt, gaat haar foto viraal… Wie bedreigt haar? Is het Nick? Of iemand anders?

Mijn mening:

Onder mijn huid is een boek met een actueel maatschappelijk probleem. Want Sexting is wel degelijk een probleem zodra jouw foto’s voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor jij ze gemaakt hebt.

Onder mijn huid is verdeeld in drie delen bestaande uit totaal 35 hoofdstukken. Een inleidende proloog zet ons meteen op scherp. Het verhaal van Coco, 16 jaar en 4 vwo leerling is iets dat tegenwoordig helaas voorkomt onder jongeren, maar zeker ook onder volwassenen!

Coco is verliefd, ze vertrouwd Nick en onder lichte druk maakt ze wat pikante selfies. Dan is daar de vernedering als ze er achter komt dat de foto’s verspreid zijn. Coco wordt het ongewilde middelpunt van de belangstelling op school en ver daarbuiten. Woede komt om de hoek kijken en tot slot de chantage als er niet snel meer foto’s gemaakt worden. Omdat thuis ook niet alles op rolletjes verloopt wenste Coco dat ze dood was. Coco doorgaat alle stadia, vaak is daar beste vriendin Eileen om haar te steunen maar soms komt hulp ook uit onverwachte hoek.

Onder mijn huid is vlot geschreven en zal zowel jongeren als hun ouders (kunnen) aanspreken doordat we op begrijpelijke wijze lezen wat de gevolgen kunnen zijn van vaak ondoordachte beslissingen. Daarom zou Onder mijn huid best een titel kunnen zijn die in brugklassen tijdens Nederlands of begeleidingsles ter sprake  kan komen en om het onderwerp Sexting bespreekbaar te maken. Daarnaast is het een taak van de ouders om thuis ook aandacht te besteden aan Sexting want het blijkt vaker voor te komen dan gedacht.

Zowel de cover als de titel van het boek spreken voor zich.

Onder mijn huid is een Young Adult boek met een boodschap niet zozeer een belerend vingertje maar wel één waar je goed over na moet denken. Want eenmaal op het verzendknopje gedrukt is er geen weg meer terug. De mobiele telefoon is niet meer weg te denken in de huidige tijd maar naast het eigenlijke gebruik heeft ie ook een vermakelijke functie gekregen. En voordat je daar gebruik van maakt moet je wel goed nadenken over waar de grens voor jou ligt. Want zodra iets op het wereldwijde web staat of via whatsapp is verspreid is het heel lastig dan wel niet onmogelijk om dat ongedaan te maken.

Ik leende Onder mijn huid uit de plaatselijke bieb en deze telt mee voor mij ‘Ik lees Nederlands’ uitdaging van 2015. En was boek 45/40.

De foto van de cover komt van de website van de uitgever.

Schrijver:

Marlies Slegers (Breda, oktober 1965) verhuisde op 8 jarige leeftijd met haar ouders naar Indonesië waar ze tien jaar hebben gewoond. Terug in Nederland begon ze een studie commerciële economie. Ze won twee verschillende schrijfwedstrijden en toen wist ze zeker wat ze wilde; schrijfster worden. In Amsterdam volgde ze de schrijversschool en inmiddels heeft ze al vele titels op haar naam staan. Onder mijn huid is de eerste Young Adult die Marlies schreef.

~~~~~~

Onder mijn huid – Marlies Slegers

Luitingh Sijthoff – gebonden – juni 2015

ISBN: 9 789021 016641

Aantal pagina’s 208 – Young Adult

Geef een reactie

