Wanneer wordt het eindelijk weer zoals het nooit is geweest – Joachim Meyerhoff

Standaard

wanneer wordt het eindelijk weer zoals het nooit is geweest - Joachim Meyerhoff - Signatuur

Samenvatting, volgens achterflap:

Hoe is het om op te groeien tussen honderden psychiatrische patiënten en lichamelijk gehandicapten omdat je vader de directeur is van een psychiatrische kliniek en je ouderlijk huis op hetzelfde terrein staat? Een komisch en tegelijkertijd treurig verhaal over een jongen die het best in slaap valt bij de kreten van patiënten, die een bloedbroederschap met de hond sluit en die het dubbelleven van zijn vader ontdekt – een fascinerende man die uitblinkt in theorie, maar verzaakt in de praktijk, die vol levensvreugde is en toch zijn einde te snel dichtbij ziet komen.

Mijn mening:

Wanneer wordt het eindelijk weer zoals het nooit is geweest is een tragikomische coming of age en een familieroman over opgroeien in een abnormale omgeving. Een persoonlijk verhaal vol scherpe observaties over verlies en dood.

Bovengenoemd citaat is wat vermeld staat op de achterflap en daar ben ik het zeker mee eens.

In ongenummerde maar met titels voorziene hoofdstukken zien we Joachim (Josse) opgroeien van net 7 jarige tot de volwassen man die afscheid neemt van zijn vader.

De omgeving waarin hij opgroeit is in zoverre abnormaal dat het wel degelijk invloed heeft op zijn welbevinden. Ik bedoel opgroeien op het terrein van een psychiatrische inrichting met zo’n 1500 patiënten om je heen is niet echt normaal, toch?

En de weg die hij aflegt tot wie hij geworden is lezen we in het toegankelijke verhaal Wanneer wordt het eindelijk weer zoals het nooit is geweest met hier en daar een lastig woord zoals bv declamatorische zang (spraakgezang), ornithologen (vogelonderzoeker) of existentialiasten (Aanhangers van het existentialisme, en dat is volgens wikipedia een 20e-eeuwse filosofische en literaire stroming).

Het autobiografische verhaal van Joachim deed mij terug denken aan mijn jeugd. Maar dan als dochter van een vader die geregeld in een psychiatrische inrichting verbleef en wat voor impact dat heeft gehad op mijn leven en soms zelfs nog heeft.

Ik las het verhaal van Joachim uiteindelijk met een glimlach op mijn gezicht. Bij sommige boeken kan ik moeilijk onder woorden brengen wat mijn gedachten erover zijn. Dit is er zo één, dus ik laat het hierbij.

De foto van de cover komt van de website van de uitgever.

Ik leende dit boek uit de plaatselijke bibliotheek.

Schrijver:

Joachim Meyerhoff (1967) is acteur bij het Deutsche Schauspielhaus en het Wiener Burgtheater, daarnaast speelde hij enkele film- en tv-rollen, onder meer in Tatort en regisseerde hij verschillende producties. In 2007 werd hij tot acteur van het jaar gekroond. Daarbij zal zijn rol als verteller in het eerste deel van zijn autobiografische cyclus ‘Alle Toten fliegen hoch’ ongetwijfeld hebben meegespeeld. Deze teksten heeft Meyerhoff omgewerkt tot, voorlopig, twee romans.

In deel twee Wanneer wordt het eindelijk weer zoals het nooit is geweest gaat Meyerhoff terug naar zijn jeugd.

Joachim won diverse literatuurprijzen.

~~~~~~

Wanneer wordt het eindelijk weer zoals het nooit is geweest – Joachim Meyerhoff

Signatuur – Gebonden – februari 2015

ISBN: 9 789056 725082

Pagina’s 312 – Roman

Vertaling: Josephine Rijnaarts

2 gedachtes over “Wanneer wordt het eindelijk weer zoals het nooit is geweest – Joachim Meyerhoff

Geef een reactie

