Mama Tandoori – Ernest van der Kwast

Standaard

Mama Tandoori - Ernest van der Kwast - Uitgever Bezige Bij

Samenvatting, volgens website uitgever:

Zijn vader is er zeker van: het wordt een meisje. De geboortekaartjes voor Eva van der Kwast liggen al bij de drukker. Als Ernest in 1981 in het hospitaal van Bombay, India, geboren wordt, is de consternatie dan ook groot. Vanaf dat moment zal de verhouding met zijn ouders gecompliceerd blijven.

In deze roman komt een reeks bonte personages voorbij, van Bollywood-ster uncle Sharma tot de talentvolle meerkampster tante Jasleen. Maar Van der Kwasts even tirannieke als liefhebbende moeder vormt de spil waar deze aanstekelijke verhalen om draaien. Een vrouw met een ijzeren wil, een hilarische doortastendheid, en een diep verdriet om haar gehandicapte zoon Ashirwad. Mama Tandoori  intrigeert, verbaast, ontroert, en tovert van begin tot eind een glimlach op je gezicht.

Mijn mening:

Alhoewel er sprake is van een roman voelt Mama Tandoori voor mij aan als een soort verzameling van lange columns. De hoofdstukken lijken eerder aparte verhaaltjes dan dat ze vloeiend in elkaar overlopen.

Het boek bestaat uit getitelde hoofdstukken en die worden allemaal wel duidelijk tijdens het lezen. Ze worden niet in chronologische volgorde van tijd maar wel allemaal vanuit de ik persoon (Ernest) weergegeven. Het is een geromantiseerde autobiografie van Ernest en zijn familie.

Mama Tandoori is een verwijzing naar Ernest zijn moeder die overheerlijke Kip Tandoori kan klaarmaken. En zij is bovendien toch wel de rode draad in het verhaal.

De schrijfwijze van Mama Tandoori vond ik vermakelijk, open en goed toegankelijk. Daarnaast was het humoristisch maar bovenal voelde het af en toe wat absurd. Hoe dan ook zoals bij de samenvatting omschreven door de uitgever toverde het inderdaad een glimlach op mijn gezicht, het ontroerde en verbaasde mij inderdaad van tijd tot tijd. Ik kan maar één ding doen en dat is je aan te raden het boek zelf te lezen.

Na het lezen van Mama Tandoori  kan ik wel stellen dat ik erg geniet van de boeken van Ernest. Ik kijk daarom uit naar zijn nieuwe boek die als het goed is ergens in 2016 gaat verschijnen. En waarvan hij tijdens de lezing die ik bezocht in juli enkele stukken heeft voorgedragen.

Mama Tandoori telt mee voor mijn ‘Ik lees Nederlands’ uitdaging van 2015 en is boek 41/40. (Voor iln echter boek 39/40 ivm leeftijdscategorie vanaf 12 jaar).

Het boek komt uit mijn eigen collectie en kocht ik laatst bij een lezing van Ernest van der Kwast in Goes.

De foto van de cover komt van de website van de uitgever.

Schrijver:

Ernest van der Kwast (1 januari 1981) debuteerde in 2005 met de roman Soms zijn dingen mooier als er mensen klappen. Onder de naam Sieger Sloot publiceerde hij in 2007 de roman Stand-in. Tevens was hij medeverantwoordelijk voor de verhalenbundel Man zoekt vrouw om hem gelukkig te maken, die onder de auteursnaam Yusef el Halal verscheen. Met zijn autobiografische roman Mama Tandoori (2010) brak hij door bij het grote publiek. In totaal werden van deze roman meer dan 100.000 exemplaren verkocht. In 2012 verscheen de novelle Giovanna’s navel. Op 2 januari 2015 verscheen zijn nieuwste roman De ijsmakers. Daarover schreef ik eerder een recensie, klik hier.

~~~~~~

Mama Tandoori – Ernest van der Kwast

Bezige Bij – Paperback – 1e druk april 2010

(Ik las de 20ste druk uit 2015)

ISBN: 9 789023 493815

Pagina’s 208 – Roman

Geef een reactie

