Grey – E L James

Standaard

Grey - E L James - Uitgever Prometheus

Samenvatting, volgens achterflap:

Christian Grey lijkt een man van totale controle: zijn wereld is duidelijk, gedisciplineerd en volstrekt leeg – tot de dag dat de jonge literatuurstudente Anastasia Steele zijn kantoor binnen valt. Hij probeert haar uit zijn hoofd te zetten, maar raakt meer en meer bevangen door gevoelens waar hij maar geen vat op krijgt. In tegenstelling tot andere vrouwen lijkt Ana dwars door zijn afstandelijke houding heen te kunnen kijken, vooral zijn zakelijke successen en luxe levensstijl, recht in zijn gehavende ziel. Zal zijn samenzijn met Ana hem verlossen van de gruwelijke jeugdherinneringen die Christian elke nacht wakker houden? Of zullen zijn duistere seksuele verlangens, zijn dwangmatige behoefte tot controle en zijn zelfhaat deze jonge vrouw van hem wegdrijven en de broze hoop vernietigen die zij hem biedt?

In Christians eigen woorden, en door zijn gedachten, overpeinzingen en dromen, geeft E L James een verfrissend ander perspectief op de liefdesgeschiedenis die wereldwijd miljoenen lezers betoverde.

Mijn mening:

De aankondiging dat ik Grey ging lezen heeft er voor gezorgd dat op die facebookpost de meeste commentaren ooit werden geschreven. Een grappig effect.

In een aantal ongenummerde maar betitelde hoofdstukken herbeleven we de ‘liefdesgeschiedenis’ van Christian en Ana.

De schrijfstijl is eenvoudig en zeer toegankelijk voor een ieder. De cover trekt gewoon absoluut aan en is denk ik voor mij het enige pluspunt van dit boek.

Eigenlijk had ik het idee dat ik gewoon boek 1 opnieuw zat te lezen. Weinig vernieuwing of toevoegingen behalve wat gedachten van Christian en daarin werd ik toch wat teleurgesteld. Oké je kunt het verhaal ook niet geheel anders maken maar ik denk zeker dat er wellicht  200 pagina’s teveel besteed zijn aan dit tweetal.

Je kunt Grey trouwens makkelijk los lezen, je hoeft niet eerst de trilogie te lezen om deze variant te kunnen volgen…

Ik vind echt dat Grey een boek is wat de hype moet doen herleven en dat wij als boekkoper uitgemolken worden. Dat klinkt misschien hard maar zo voelt het echt voor mij. Mocht er ooit nog een deel worden herschreven uit Christians oogpunt zal ik daar zeker geen geld meer aan uitgeven. Deze 15 euro had ik achteraf liever aan een ander boek besteed.

Een storend foutje op pagina 542 is dat Flynn ineens de naam John heeft gekregen, maar ja waar mensen werken worden fouten gemaakt en ik maak ze ook dus een kniesoor die er oplet.

Jullie begrijpen vast wel dat ik teleurgesteld ben in Meneer Grey 😉

En waarom dan toch uitgelezen hoor ik jullie denken, nou gewoon hopen dat het toch beter wordt en ik heb toch 15 hele euro’s neer geteld. Als er een niet goed, geld terug optie zou zijn voor dit boek zou ik er zeker gebruik van maken.

De foto van de cover komt van de website van de uitgever, het boek heb ik zelf gekocht in de boekhandel.

Schrijver:

E L James (7 maart 1963) geboren en getogen in Londen brak door met haar wereldwijde succesvolle trilogie ‘Vijftig tinten’.

Voordat ze met schrijven begon was ze uitvoerend televisieproducent. Uiteindelijk maakte ze haar droom waar en pakte ze de pen op.

~~~~~~

Grey – E L James

Prometheus – Paperback – juli 2015

ISBN: 9 789044 630039

Pagina’s 560 – Roman

Vertaling: Uitgeverij Prometheus en Textcase

7 gedachtes over “Grey – E L James

Geef een reactie

