Dame Blanche – Elvin Post

Standaard

-dame-blanche-elvin post - ambo anthos

Samenvatting, volgens website van uitgever:

In Dame blanche van Elvin Post heeft de vierendertigjarige Jane Raimy het ogenschijnlijk uitstekend voor elkaar. Ze heeft een eigen kookprogramma op televisie en genoeg miljoenen op de bank om het de rest van haar leven rustig aan te kunnen doen. Toch is Jane niet gelukkig. Haar relatie is net op de klippen gelopen en ondanks stijgende kijkcijfers loopt het met de inhoud van haar televisieshow bepaald niet zoals ze wil.

Wat Jane niet weet, is dat er grotere problemen op komst zijn in de persoon van Jerry Lauper, een psychopathische ex-gevangene die zweert bij het boek De kracht van opbouwende gedachten. Hij is meer dan een beetje verliefd op Jane, en vastbesloten erachter te komen of het gevoel wederzijds is…

Mijn mening:

Ik durf Dame Blanche best een pageturner te noemen, gewoon omdat het een vlot leesbaar boek is. Niet zozeer van de spanning want dat ontbreekt toch wel een beetje. Maar dat neemt niet weg dat het een fijn boek is om te lezen.

Het 49 hoofdstukken tellende Dame Blanche komt tot ons uit wisselend perspectief. De schrijfstijl is vlot en zeer toegankelijk te noemen.

Sommige passages vond ik wat amateuristisch aandoen zoals bv het stuk waarin Carl doorzit dat Jane hun lokt tot een bepaalde afspraak en Jerry dit niet ziet. Voor echte criminelen denk ik dat dit erg doorzichtig is en dat niemand daar intrapt maar ja het kan ook gewoon een slippertje van de pen zijn 😉

De cover sprak mij zeer aan en deed mij vermoeden dat er een messcherp verhaal achter schuil zou gaan. Dat was voor mijn gevoel niet zo. De titel verwijst niet naar een overheerlijk ijs-toetje met chocoladesaus maar naar de naam van de televisieshow waarin Jane de hoofdrol heeft.

Voor Dame Blanche zijn de filmrechten inmiddels verkocht en ik denk dat dat best een leuke film kan worden want zelf zie ik wel het filmische verhaal hierin. Ik wacht het rustig af en ondertussen hoop ik dat Elvin nieuwe inspiratie heeft voor een volgend boek.

Dame Blanche telt mee voor mijn ‘Ik lees Nederlands’ uitdaging van 2015, en is boek 40/40. (Voor iln boek 38 ivm leeftijdsgebonden boeken vanaf 12 jaar).

De foto van de cover komt van de website van de uitgever en ik leende Dame Blanche uit de plaatselijke bibliotheek.

Schrijver:

Elvin Post (1973) geboren in Rotterdam. Via een stage bij een literair agentschap in Amsterdam kwam Elvin uiteindelijk in 1997 in New York terecht. Daar woonde hij ruim een jaar en liep stage bij literair agentschap Ralph Vicinanza in Manhattan (o.a. Stephen King).

Elvin heeft ruim 15 jaar voor Algemeen Dagblad gerecenseerd en interviews afgenomen.

Tevens heeft hij al diverse prijzen gewonnen zoals bv ‘Gouden Strop’ met zijn debuut Groene vrijdag.

~~~~~~

Dame Blanche –Elvin Post

Ambo|Anthos – Paperback – januari 2015

ISBN: 9 789041 411358

Aantal pagina’s 315 – Literaire thriller

Geef een reactie

