Versplinterd – Dani Atkins

Standaard

de fontein uitgever - versplinterd - dani atkins

Samenvatting, volgens achterflap:

Vijf jaar geleden stortte Rachels wereld in toen bij een ongeluk haar beste vriend Jimmy overleed en zijzelf gewond raakte. Haar relatie met Matt overleefde de klap niet, ze verhuisde naar Londen en van haar dromen is niets terechtgekomen. Nu ziet ze de vriendengroep van vroeger weer voor het eerst bij een etentje omdat haar beste vriendin gaat trouwen. Als ze die avond Jimmy’s graf bezoekt, wordt ze overmand door hoofdpijn en raakt buiten bewustzijn. Als ze bijkomt, blijkt haar leven heel anders te zijn dan dat ze zich herinnert: het ongeluk van vijf jaar geleden is nooit gebeurd, zij en Matt zijn nog bij elkaar, en Jimmy leeft nog… Rachel kan het niet geloven, het is bijna te mooi om waar te zijn. Of is ‘bijna’ niet het goede woord…?

Mijn mening:

De korte proloog voorafgaand aan de 13 hoofdstukken zorgde ervoor dat ik gelijk op scherp stond. Wat staat er hier te gebeuren dacht ik en het radartje in mijn hoofd draaide overuren. De 13 daarop volgende hoofdstukken vanuit Rachels perspectief gezien waren op zijn zachts gezegd soms wat verwarrend. En het duurde even voordat ik de lijntjes uit elkaar kon houden.

De ‘echte’ wereld en de ‘parallelle’ wereld van Rachel voldoen alle twee aan wat clichés die we vaker tegen komen in de literatuur, ze komen niet in alle twee voor maar daar is bv de jeugdliefde, de overspelige vriend, de beschermende ouder, vriendschap, de tegenstelling arm – welgesteld , enz. Niet echt storende clichés maar ik wilde ze toch even genoemd hebben 😉

Zodra ik eenmaal wat beter in de verhaallijn zat kon ik het boek pas echt gaan waarderen. Langzaamaan bouwt het op naar een hoogtepunt en dan is daar het eind van het verhaal. En eigenlijk was voor mij de laatste alinea van het boek de mooiste van allemaal. Daar komen de werelden van Rachel samen (voor mijn gevoel) en dat maakte het plaatje wat ik had gevormd compleet. En toen pas begreep ik alle jubelende verhalen die ik over dit boek had gehoord.

De exacte woorden die ik op schreef kan ik hier niet neerzetten, dan verklap ik voor mijn gevoel het geheel. Ben je benieuwd wat ik schreef stuur me een berichtje dan kunnen we daar in alle rust over praten….

De cover van Versplinterd  is een mooie eye-catcher en geeft goed weer hoe Rachel in het leven staat. Wat ik daarmee bedoel snap je vast nadat je het zelf gelezen hebt.

Versplinterd is makkelijk leesbaar, bevat geen moeilijk taalgebruik en leest als een locomotief die even op gang moet komen maar dan in volle vaart het eindstation bereikt!

Met andere woorden een echte aanrader voor jong en wat ouder…

Mijn zoons mening:

Tijdens onze afgelopen vakantie had mijn jongste zoon (nog net geen 14 toen hij het las) al zijn eigen meegebrachte boeken uit en wist niet goed wat te doen op de terugreis van Zweden naar huis. Ik stelde hem voor dan Versplinterd te lezen en had gedacht dat hij zou afhaken maar hij heeft het uitgelezen en dit is wat hij er over te zeggen heeft:

Het verhaal was goed opgebouwd. Je moest er wel over nadenken om het te begrijpen. Ik vond het boek uiteindelijk leuk omdat je het goed kan snappen, ook als je 13 bent. Je wordt goed meegesleept in het verhaal.

Ik vond het leuk om daarna nog met hem samen over het boek te praten en tot een bijna zelfde leeservaring te komen.

De foto van de cover komt van de website van de uitgever en het boek komt uit onze privécollectie.

Schrijver:

Dani Atkins (1958) is geboren en getogen in Londen. De vele uren die ze in de Londense metro heeft doorgebracht gebruikte ze om te lezen en om te dromen van haar eigen boek. Dat werd uiteindelijk Versplinterd.

~~~~~~

Versplinterd – Dani Atkins

De Fontein – Paperback – maart 2015

ISBN: 9 789032 514617

Pagina’s: 302 – Roman

Vertaling: Els Franci – Ekeler

4 gedachtes over “Versplinterd – Dani Atkins

  1. Heerlijk om met je kind over een boek te praten wat je beide hebt gelezen! En wat mooi dat hij het boek ook kon waarderen. Ik vond het ook lastig om in mijn recensie niet te veel van het verhaal weg te geven en vind je dit goed hebt opgelost.

Geef een reactie

