Pogingen iets van het leven te maken – Het geheime dagboek van Hendrik Groen, 83 1/4 jaar – Hendrik Groen

Standaard

Pogingen iets van het leven te maken - Hendrik Groen - Meulenhoff

Samenvatting volgens achterflap:

Hendrik Groen mag dan oud zijn, hij is nog lang niet dood en niet van plan zich eronder te laten krijgen. Toegegeven: zijn dagelijkse wandelingen worden steeds korter omdat de benen niet meer willen en hij moet regelmatig naar de huisarts. Technisch gesproken is hij bejaard. Maar waarom zou het leven dan alleen nog maar moeten bestaan uit koffiedrinken achter de geraniums en wachten op het einde?

In korte, ogenschijnlijk luchtige, maar vooral openhartige dagboekfragmenten laat Hendrik Groen je een jaar lang meeleven met alle ups en downs van het leven in een verzorgingshuis in Amsterdam-Noord. Op de laatste dag van het jaar zal het nog moeilijk zijn om afscheid te nemen van dit charmante personage…

Mijn Mening:

In bijna 365 korte hoofdstukjes vernemen we het wel en wee van Hendrik Groen, een oude man in het verzorgingshuis. Samen met een aantal huisgenoten richt hij een rebellenclub op Omandido  ( ‘Oud-maar-niet-dood’ ) en ondernemen ze allerlei uitstapjes.

De schrijfstijl van het geheel is vlot, makkelijk toegankelijk en  grappig. Met een lichte sarcastische ondertoon zo af en toe. We leven vanuit het perspectief van Hendrik mee met hem en zijn vrienden, de bedrijfsspion en alle andere markante figuren.

Het boek leest vlot en er is sprake van actuele situaties uit het  nieuws die af en toe aan bod komen zoals bv: hulp bij beëindiging van het leven door een kliniek, pensioenleeftijd omhoog van 67 ipv 65 jaar, Bomaanslag Marathon Boston & het aftreden van Beatrix en de kroning van Willem-Alexander. Dat maakt voor mij dat het geen droge kost is om te lezen maar het geeft net dat extra.

De cover is eenvoudig maar sprak mij wel aan. Door de pentekening is het goed gelukt om het portret van Hendrik er levendig uit te laten zien als een oude maar vitale man inclusief de tekenen van het ouder worden 😉

Er was één puntje wat mij een tijdje in verwarring bracht. Op pagina 23 staat in de laatste zin ‘omdat ik geen kinderen heb’ en later is er sprake van dat zijn dochter op 4 jarige leeftijd is verdronken. Voor mijn gevoel is dat tegenstrijdig, hij heeft dus wel een kind maar zij is helaas al overleden. Dat heeft voor de rest geen invloed op het verhaal en zijn verloop maar toen de dochter wel ter sprake kwam ging ik dus twijfelen en heb ik het opgezocht omdat ik als aantekening had ‘geen kinderen’.

Ik las Pogingen iets van het leven te maken en deed dit met plezier. In januari 2016 verschijnt het vervolg  Zolang er leven is en daar kijk ik naar uit.

Wist je trouwens dat er een heuse Hendrik Groen fanclub is? Of dat de vertaalrechten verkocht zijn aan meer dan 25 landen?

Dit boek komt uit mijn privécollectie.

Pogingen iets van het leven te maken telt mee voor mijn ‘Ik lees Nederlands’ uitdaging van 2015 en is hierbij boek 39/40. (voor iln trouwens 37/40 ivm leeftijdsgrens vanaf 12 jaar).

De foto van de cover komt van de website van de uitgever.

Schrijver:

Hendrik Groen is een pseudoniem van iemand maar van wie is een groot geheim en is voor mij en velen een groot mysterie. Hendrik Groen begon zijn dagboek op de literaire website Torpedo Magazine, waarna Meulenhoff voorstelde er een boek van te maken. Zelf zegt hij over zijn roman: ‘Geen zin is gelogen, maar niet elk woord is waar.’

~~~~~~

Pogingen iets van het leven te maken – Hendrik Groen

Meulenhoff – Paperback met flappen – juni 2014

ISBN: 978 90 290 8997 5

Pagina’s 328 – Roman

7 gedachtes over “Pogingen iets van het leven te maken – Het geheime dagboek van Hendrik Groen, 83 1/4 jaar – Hendrik Groen

  1. Ik zou niet eens willen weten wie het echt heeft geschreven, laat Hendrik Groen maar tot de verbeelding spreken en dat doet ie zeker… benieuwd naar de serie en aan ene kant wel naar het vervolg boek maar aan andere kant ook weer niet door de wel heel hoge verwachtingen… Moet je altijd maar een tweede deel willen … ?

    • Een vervolg moet je zeker niet altijd willen. En in deze weet ik het ook niet want zoveel kan er toch niet meer gebeuren met Hendrik.
      En wie er achter zit is voor mij ook geen must om te weten. Een goed bewaard geheim moet je niet op willen geven…

  2. Dit boek doet me (te) veel denken aan de 100-jarige man die uit het raam klom en verdween en dat heb ik niet uitgelezen omdat het mijn smaak niet was dus ik denk dat ik dit boek ook niet zal lezen.

Geef een reactie

