Godin, held – Gustaaf Peek

Standaard

Godin, held - Gustaaf Peek

Samenvatting, volgens achterflap:

Wat is liefde? Is het een werkelijkheid geworden droom of zelfbedrog? Het hart is onvoorspelbaar, de mens een tegenstrijdig wezen. Wat is intimiteit?

Tessa en Marius zijn hun hele leven verliefd. Ze ontmoeten elkaar op school, kunnen elkaar daarna niet meer vergeten. Soms zijn ze samen, soms niet. Jarenlang leven ze van geheime ontmoetingen in hotelkamers. Een romance met vele namen: bevlieging, affaire, obsessie. Dit is hun onverhulde verhaal, verteld van einde tot begin. Van de laatste aanraking tot de eerste ontmoeting, van het laatste woord tot de eerste blik. Godin, held is een openhartige, aangrijpende roman over het mysterieuze en al te menselijke van de liefde.

Mijn mening:

Toen ik het boek uit had schreef ik als notitie voor mezelf op: Vreemd boek door de omgekeerde vertelwijze, doordat het in omgekeerde chronologie beschreven is voelt het heel verwarrend. Het duurde even voordat ik de verhaallijn uit elkaar kon houden en daardoor denk ik dat ik het verhaal meer zou kunnen waarderen als het van begin tot einde was geschreven. Want uiteindelijk is het een prachtige liefdesverhaal.

Er wordt in het boek veel seks beschreven, zeer expliciet en weinig tot de verbeelding overlatend.

Het boek bestaat uit 5 delen, 51 hoofdstukken en wordt van heden naar verleden geschreven. Wisselend vanuit Tessa en Marius.

De titel spreekt voor zich als je het boek leest. Zowel godin als held worden beiden verklaard. De kaft sprak mij aan, simpel qua kleurstelling, mooi artistiek qua tekening.

Godin, held telt mee voor mijn ‘ik lees Nederlands’ uitdaging van 2015 en is boek 36/40. (voor iln boek 34 ivm leeftijdsgrens vanaf 12 jaar.)

Ik leende Godin, held uit de plaatselijke bieb.

De foto van de boekkaft komt van de website van de uitgever.

Schrijver:

Gustaaf Peek werd in 1975 geboren. Studeerde Engelse taal en letterkunde in Leiden. Zijn debuutroman Armin verscheen in 2006. Godin, held is zijn vierde roman.

Godin, held – Gustaaf Peek

Uitgever Querido – paperback – oktober 2014

ISBN 9 789021 456829

Pagina’s 274 – Roman

Een gedachte over “Godin, held – Gustaaf Peek

Geef een reactie

