De mannen van Raan – Martine de Jong

Standaard

De mannen van Raan - Martine de Jong - Podium

Samenvatting (volgens achterflap):

Per Pennings is programmeur en zit het liefst thuis met de gordijnen dicht. Totdat hij verliefd wordt op Raan. Als een wervelwind komt ze zijn leven binnen: ze kookt voor hem, neemt hem mee op sleeptouw en stelt hem voor aan haar familie. Tot zijn verbazing woont ze met haar zesentwintig jaar nog thuis bij haar moeder en broers.

Wanneer de een na de andere man opduikt in Raans verhalen, probeert Per de situatie onder controle te krijgen door alles te vatten in schema’s en lijsten. Een ding is duidelijk: hij heeft niet langer de touwtjes in handen.

Mijn mening:

Volgens de achterflap is het debuut van Martine met veel vaart en humor geschreven en dat kan ik deels beamen. Vaart zat er zeker in het verhaal, ik las het in no-time uit maar bleef helaas met een lichte kater achter. Hoe ik dat het best kan omschreven weet ik niet.

Want het leest vlot, is goed toegankelijk en bevat geen moeilijke woorden. Het is ook geen diepzinnige gelaagdheid want eigenlijk is het zo klaar als een klontje. Twee tegenpolen trekken zich aan elkaar op, worden verliefd, de een heeft een verleden waar niet of nauwelijks over gepraat kan worden. De ander wil natuurlijk uitvogelen wat zij met zich mee sleept.

Met open ogen, verblindt door de liefde ziet hij in eerste instantie enkele zaken over het hoofd maar als eenmaal het kwartje valt is het eigenlijk al te laat.

De mannen van Raan bestaat uit ongenummerde hoofdstukken zonder titel. In de epiloog worden de laatste twijfels die je wellicht had uit de doeken gedaan.

De kaft springt er toch ook weer uit in de boekhandel door het hartvormige doolhof. En dat blijkt dan ook goed in het verhaal terug te komen. De een vindt de uitweg van het doolhof wel en de ander niet.

Ondanks dat ik na het dichtslaan van het boek niet wist wat ik er nou van vond en dat nu eigenlijk nog steeds niet weet adviseer ik je toch om dit boek te lezen. Al was het alleen maar om zelf te oordelen. Als je het hebt gelezen laat je mij dan weten hoe jij er over denkt?

De mannen van Raan telt mee voor mijn ‘Ik lees Nederlands’ uitdaging van 2015 en is boek 34/40. (voor iln 32/40 ivm de leeftijdsgrens vanaf 12 jaar).

De foto van de boekkaft komt van de website van de uitgever.

Ik leende De mannen van Raan in de plaatselijke bibliotheek.

Schrijver:

Martine de Jong (16 augustus 1975) houdt sinds 1999 een dagelijkse weblog bij op 10e.nl dat honderdduizenden bezoekers trekt. Ze was een van de drijvende krachten achter Recensiekoning. Voorts is ze bekend van haar stukken over Wie is de Mol? voor de Volkskrant.

De mannen van Raan is het debuut van Martine in de literaire wereld. Martine woont en werkt in Amsterdam.

Titel: De mannen van Raan

Schrijver: Martine de Jong

Uitgever: Podium

Uitgave: Paperback

ISBN: 9 789057 597145

Verschenen: maart 2015

Aantal pagina’s: 206

Genre: Roman

3 gedachtes over “De mannen van Raan – Martine de Jong

  1. Ik hield er een beetje hetzelfde gevoel aan over als jij. Het leest vlot, Veel dialogen en humoristische zinnen. Ik volg de blog van 10e al een tijd en houd van haar schrijfstijl. Het boek kon me helaas niet het wauw-gevoel bezorgen dat ik had willen hebben…

Geef een reactie

