Wij leugenaars – E. Lockhart

Standaard

wij leugenaars - E. Lockhart - De Fontein

Samenvatting:

Wij leugenaars gaat over Candence en haar familie die elke zomer samen doorbrengen op het privé eiland ‘Beechwood’. Elk jaar komt ze daar en heeft ze de tijd van haar leven samen met haar nicht Mirren, neef Johnny en familievriend Gat. De ouders vermaken zichzelf op het eiland. En de vier jongeren trekken samen op. In de zomer waarin Candence 15 werd, gebeurden er dingen die hun levens voorgoed veranderen. En dat is het moment dat de familiebanden herschikt worden.

Wat zich afspeelt en hoe dit de levens van de familie Sinclair beïnvloedt lees je in Wij leugenaars.

Mijn mening:

Een verhaal vol van hebzucht, liefde en wanhoop maar bovenal over overleven.

Wij leugenaars is opgedeeld in vijf delen met duidelijke, korte titels. Deze titels worden tijdens het lezen allemaal duidelijk. In totaal zijn die delen samen goed voor 87 hoofdstukken. De een kort, de ander iets langer. De schrijfstijl is goed toegankelijk. Vanuit de ik persoon van Candence beleven we de avonturen. Het heden en verleden wisselen elkaar af.

Soms verschijnt er een verhaaltje in het verhaal als in een sprookje vertolkt: Er was eens… Gelukkig zijn deze in een ander lettertype afgedrukt en daardoor makkelijk herkenbaar (voor mij hadden ze geen toegevoegde waarde).

Voorin het boek zit een illustratie die het eiland Beechwood weergeeft en daarna nog een stamboom van de familie. Beiden wel handig want zeker in het begin moest ik af en toe even nadenken hoe zit het ook alweer, wie is wie en wie hoort bij wie.

De boekkaft is een beetje saai en springt er niet uit in de boekhandel. Dat was dan ook niet wat mij over de streep trok om het boek te lezen. Dat waren toch de overwegend zeer positieve berichten op alle social media. Maar misschien had ik beter naar mijn instinct moeten luisteren. Zoals vaker met boeken die heel erg in zijn valt het dan voor mij soms tegen. En dat was hier jammer genoeg ook het geval.

Het verhaal op zichzelf is niet eens verkeerd maar het totaal plaatje pakte mij niet. De ontknoping vond ik in tegenstelling tot velen niet bijzonder. Eerder een beetje ondoordacht van de hoofdpersonen. Als je de plannen die je hebt uitvoert dan spreek je in mijn ogen een tactiek af en dat leek hier niet te zijn gebeurd.

Als ik een eindcijfer mocht geven zou ik uitkomen op een mager zesje. Maar uiteindelijk kan het natuurlijk altijd zijn dat jij daar anders over denkt dus laat je door mij niet tegenhouden maar oordeel vooral zelf of je het net als mij een krappe voldoende geeft of die dikke acht zoals vele anderen.

Tot slot nog een quote van de achterflap:

Lees dit boek.

En als iemand je vraagt hoe het eindigt, lieg.

Wij leugenaars leende ik uit de plaatselijke bibliotheek.

De foto van de boekkaft komt van de website van Bruna.

Schrijver:

E. Lockhart (sept. 1967) is het pseudoniem van Emily Jenkins en ze is doctor in de Engelse literatuur en woont in New York. Ze schreef diverse jeugdromans en won meerdere prijzen. Wij leugenaars is inmiddels in meer dan twintig landen verschenen en de filmrechten zijn inmiddels ook verkocht.

Titel: Wij leugenaars

Schrijver: E. Lockhart

Uitgever: De Fontein

Uitgave: Paperback

ISBN: 9 789026 138041

Verschenen: april 2015

Aantal pagina’s: 270

Genre: Young Adult, 12+

Vertaling: Sandra van de Ven

2 gedachtes over “Wij leugenaars – E. Lockhart

Geef een reactie

