Boyd was hier – Corien Botman

Standaard

Boyd was hier - Corien Botman - Querido

Samenvatting:

Benyamin is aan het eind van zijn schooljaar als zijn vader ineens verdwijnt. Op zoek naar zijn vader maar vooral naar zichzelf trekt hij zich samen met zijn moeder terug in een huisje in het bos. Dichtbij dit huisje is een natuurbegraafplaats “Wilde velden” waar Benyamin een vakantiebaantje te pakken krijgt.

Dan komt er het besluit om zijn dreads af te knippen, zijn hoofd kaal te scheren en zichzelf een accent aan te leren, Boyd is geboren. Benyamin is dood en begraven.

Boyd komt in contact met een groepje jongeren die zich ophouden op de “Wilde velden” na sluitingstijd . Het groepje daagt Boyd uit met een opdracht. Deze neemt Boyd uiteraard aan. Jongens kijken naar hem op, meisjes willen seks met hem. Alles opgelost?  Hoe dat afloopt lees je zelf het beste in Boyd was hier.

‘Leven, dat is het spel. Eerlijk zijn, dat is een regel. Zijn wie je bent,’ antwoord ik, maar ik hoor mijn eigen twijfel.

Mijn mening:

In zes hoofdstukken genaamd Ik, Wij, Zij, Hij, Jij & Wij leven we mee met het wel en wee van een jongeman genaamd Benyamin/Boyd/Ben. Alle facetten van zijn zoektocht naar zijn eigen identiteit passeren de revue in de ter zake doende hoofdstukken. De titels geven precies weer waarover het gaat.

We beleven het verhaal in wisselend perspectief. De schrijfstijl die Corien hanteert is zeer vlot en goed toegankelijk voor de doelgroep. Geen moeilijke woorden. Een leuk pluspunt vond ik dat er ‘muziek-idolen’ van nu in het verhaal verwerkt zijn. Zo zijn er verwijzingen naar oa Spinvis, Typhoon en Jett Rebel <3.

20150722_002556-1-1

De zoektocht naar je eigen identiteit is een vaak terug komend thema in Young Adult boeken en dat ligt best voor de hand want is goed herkenbaar voor de doelgroep. Daarnaast komt natuurlijk de liefde, vriendschap & onderlinge relatie-verbanden aan bod.

Het verhaal zich af in tegenstellende omgevingen van de thuisbasis waar het tot voor kort ging om ‘glitter en glamour’ door het werk van de ouders. En daarna in de omgeving van het bos en een natuur-begraafplaats.

De boekkaft was een trigger voor mij omdat de zee altijd een grote aantrekkingskracht op mij heeft. Uiteindelijk komt dit niet helemaal terug in het verhaal. Althans het speelt maar een hele kleine rol.

Ik heb Boyd was hier met veel plezier gelezen en zou het je zeker aanraden als je een leuk boek zoekt met een jongen in de hoofdrol, die op zoek gaat naar zijn ware ik. En daarbij niets of niemand uit de weg gaat.

Boyd was hier telt mee voor mijn ‘Ik lees Nederlands’ uitdaging van 2015. En is boek 31/40. (Voor iln is het boek 29 ivm de leeftijdsgrens van 12+).

De foto van de boekkaft komt van de website van de uitgever.

Schrijver:

Corien Botman (1961) deed een studie Nederlands en kwam daarna als sportredacteur te werken bij een regionaal dagblad in Den Haag. Later woonde zij in Barcelona om een studie Spaans en de bijbehorende cultuur onder de knie te krijgen.

In 2003 debuteerde Corien met ‘Leif, mijn lief’.  Boyd was hier is het vijfde jeugdboek van Corien en is inmiddels een leestip van de jonge jury 2016.

Titel: Boyd was hier

Schrijver: Corien Botman

Uitgever: Querido (jeugdboeken)

Uitgave: Paperback

ISBN: 9 789045 116761

Verschenen: maart 2015

Aantal pagina’s: 208

Genre: Young Adult, 12+

Een gedachte over “Boyd was hier – Corien Botman

Geef een reactie

