Puber leaks – Paul Bühre

Standaard

Puber leaks - Paul Bühre - Uitgever Boekerij

Samenvatting (volgens achterflap):

Alles wat je altijd wilde weten over je puber, maar waarop je nooit een fatsoenlijk antwoord kreeg.

Het puberbrein is een groot raadsel en de puberwereld haast ondoordringbaar. Ouders worden helemaal gek van hun puberkind omdat ze niet weten wat er in hem of haar omgaat. Maar leg alle boeken van sociologen, therapeuten en andere betweters over pubers en opvoeden opzij, want nu is het de beurt aan Paul Bühre: vijftien jaar oud en ervaringsdeskundige. Bühre schrijft over gamen, groepsdynamiek op het schoolplein, onderbroekenmode, leraren en wat daar allemaal aan mankeert, (foute) meisjeskleding en verliefd zijn in tijden van internet. En natuurlijk schrijft hij ook over ouders, die steeds zo hun best doen, maar altijd weer de plank misslaan.

Mijn mening:

Tijdens het lezen van Puber Leaks maakte ik geen aantekeningen want non-fictie recenseren is lastig voor mij. Dus ik maak er een leesbeleving van.

Met twee pubers in huis leek het mij wel een boek wat zou passen in mijn straatje. Zou ik dingen herkennen, zou ik hierna anders tegen mijn pubers aankijken of toch niet?

Ik vind Puber Leaks een grappig inzicht geven in het puberbrein en inderdaad sommige dingen zijn herkenbaar. Ik hoor het één van mijn zonen zo zeggen: géén commentaar bij mijn foto’s op social media schrijven…

Ook het hoofdstuk over computerspelletjes gaf herkenning. Vroeger (lees toen mijn pubers nog tieners waren) was ik ook niet zo’n fan van bepaalde spelletjes en/of bepaalde tv-programma’s. Later ging ik pas inzien dat er toch ook sociale vaardigheden bij komen kijken. Dat bv bij Pokémon er altijd een ‘gevecht’ was maar dat het niet perse zo was dat er altijd sprake was van winnen. Maar ook omgaan met verlies, opkomen voor vrienden etc.

Puber Leuks bevat 12 hoofdstukken die allemaal geïllustreerd zijn door Paul Bühre zelf op één na, die is afkomstig van zijn broer Oscar.

Al met al vond ik Puber Leaks grappig om te lezen en in zeker opzicht vond ik herkenning maar opende mijn ogen ook nog op een zeker moment. Een leuk boekje om te lezen, goed toegankelijk maar zeker geen hoogdravende literatuur.

Puber Leaks kwam in mijn bezit door een winactie op Hebban.nl

De foto van de boekkaft komt van de website van de uitgever.

Schrijver:

Paul Bühre (1998)

Paul gaat in Berlijn naar de middelbare school en droomt ervan striptekenaar te worden.

Hij liep als 15 jarige stage bij Die Zeit, waar hij een artikel mocht publiceren over wat pubers werkelijk bezighoudt. Daaruit kwam dit boek voort, dat inmiddels een bestseller is in Duitsland en de vertaalrechten werden aan meerdere landen verkocht.

Titel: Puber leaks

Schrijver: Paul Bühre

Uitgever: Boekerij

Uitgave: Paperback

ISBN: 978-90-225-7464-5

Verschenen: juni 2015

Aantal pagina’s: 192

Genre: Literaire non-fictie

Vertaling: Sylvia Wevers

Geef een reactie

