Het kankerkampioenschap voor junioren – Edward van de Vendel & Roy Looman

Standaard

Het kankerkampioenschap voor junioren - Edward van de Vendel - Roy Looman

Samenvatting:

Als Max 15 jaar is gaat hij met zijn vader, zijn vrienden en hun vaders naar het jaarlijkse vader-zoon weekend in mei van de voetbal. Vlak daarna ontdekt hij een bolling net boven zijn sleutelbeen. Zodra hij uiteindelijk daar mee naar de huisarts is geweest gaat het snel.

De diagnose Lymfklierkanker wordt vrij snel vastgesteld. Vanaf dat moment springt Max in de strijdhouding: dit gaat hij overleven. De kans op genezing is ook zeker aanwezig en ligt zelfs rond de 90 %.

In totaal neemt Max ons mee in zijn strijd die bestaat uit 16 behandelingen. We gaan via feesten, het voetbalveld, de chemokuren, de ups en downs met hem mee. We komen zelfs tot de stiltes in de nacht waarin hij overdenkingen heeft:

Kijk, in de nacht ben je van de wereld. En als je dood bent – dan ook. De nacht en de dood, ze lijken op elkaar.

Gelukkig heeft Max zijn vrienden waar hij veel steun aan heeft en die hem blijven zien als de Max van vroeger maar die nu wel enorme chemowinden kan laten.

Wat Max allemaal meemaakt en hoe hem het lukt om de strijd aan te gaan lees je het beste zelf in Het kankerkampioenschap voor junioren.

Mijn mening:

Het verhaal van Max is soms grappig, maar ook intiem en eerlijk. Een helder omschreven verhaal waarbij ik al in het begin even moest slikken om verder te kunnen lezen. Het was zo puur beschreven en ik leefde mee met Max, zijn ouders en zijn broertjes dat het soms niet meeviel. Mijn eigen kinderen zitten in de leeftijdscategorie van Max, iets er onder en iets er boven. Dat is een gegeven dat meespeelt en je aan het denken zet. Of althans wat mij altijd weer even laat reflecteren aan de gezondheid van mijn kinderen. Hoe verschrikkelijk veel pech sommige kinderen hebben en hoeveel geluk anderen. Desalniettemin vind ik Het kankerkampioenschap voor junioren geen zielig verhaal.

Zijn vrienden lijden zelfs nog aan het ‘Bobby-syndroom’ (Bobby/Bob is de bijnaam van Max), wat dat is lees je in het verhaal.

Het verhaal heeft geen echte hoofdstukverdeling maar er wordt wel gebruik gemaakt van witregels en andere tekens om een soort van nieuwe episode aan te kondigen.

De schrijftaal is vlot en makkelijk toegankelijk. Leest als een trein, zeker ook voor de doelgroep vanaf 12 jaar.

De boekkaft doet je denken aan een voetballende jongen en dat klopt ook wel daar het Max zijn sport is waaraan hij graag meedoet. De titel wordt vanzelf duidelijk als je het boek leest, een quote hierover:

Kankerkampioenschap? Het is een belachelijk woord. Kanker is geen wedstrijd. Of kanker is wel een wedstrijd maar dan een zonder regels.

Ik las het verhaal van Max omdat ik nieuwsgierig was hoe het zou verlopen. Je weet bij het begin van het verhaal al dat de kanker overwonnen zal worden maar niet de strijd die hij daarvoor moet leveren. Ik heb Het kankerkampioenschap voor junioren ervaren als een fijn geschreven verhaal om te lezen.

Dit boek telt mee voor mijn ‘Ik lees Nederlands’ uitdaging van 2015 en is boek 30/40 (voor iln nummer 28/40 ivm leeftijdsgrens vanaf 12 jaar).

Via Leesplein 12+ won mijn jongste zoon dit boek maar ik las het lekker eerst 😉

De foto van de boekkaft komt van de website van de uitgever.

Schrijver:

Edward van de Vendel (1964) schrijft gedichten, kinderboeken, jeugdromans, prentenboekteksten en non-fictie voor kinderen en volwassenen. Voor zijn werk ontving hij vele prijzen, waaronder de Wouter Pieterse Prijs, driemaal een Gouden Zoen (voor het beste jeugdboek) en meerdere Zilveren Griffels. Zijn laatste jeugdroman, Oliver (2015), werd lovend ontvangen.

Roy Looman is niet zozeer de schrijver die het neerpende maar het verhaal van Max is gebaseerd op het levensverhaal van Roy Looman, die als tiener kanker kreeg én overwon. Inmiddels is Roy ambassadeur van KiKa en studeert hij Geneeskunde om oncoloog te worden.

Titel: Het kankerkampioenschap voor junioren

Schrijver: Edward van de Vendel & Roy Looman

Uitgever: Querido (kinderboeken)

Uitgave: Paperback (met flappen).

ISBN: 9 789045 117805

Verschenen: april 2015

Aantal pagina’s: 216

Genre: Jeugd 12+

Geef een reactie

