Ik ben bij je – Lorna Minkman

Standaard

ik ben bij je - lorna minkman - Clavis Young Adult

Samenvatting (volgens achterflap):

Als hij oorlog was en ik vrede?

Wat waren we dan samen?

Mijn naam is Sia Heeregrave. Op maandag 6 oktober 2003, enkele weken na mijn zestiende verjaardag, werd ik vermoord. Nadat mijn hart was gestopt met kloppen, sloot ik al mijn gedachten af en wachtte.

Sia Heeregrave leert haar moordenaar kennen in de tweede. Op een dag komt hij als nieuwe leerling de klas binnen. Zijn naam is Darko Krezla en hij is afkomstig uit Bosnië. Samen met zijn vader is hij vanwege de Balkanoorlog naar Nederland gevlucht. Sia is meteen gefascineerd door de jongen met de ondoorgrondelijke, duistere blik in zijn ogen.

Wat gaat er om in zijn hoofd? Wat heeft hij meegemaakt? Steen voor steen breekt ze de muur af die hij om zich heen heeft gebouwd. Aarzelend vertelt hij haar de eerste, gruwelijke oorlogsverhalen… later volgen er veel meer.

Een meeslepende en mysterieuze Young Adult over een onmogelijke liefde tussen oorlog en vrede.

Mijn mening:

Ik ben bij je kunnen we met een paar trefwoorden samenvatten en dat zijn dan: moord, afscheid, trauma, vriendschap, Balkanoorlog en Bosnië.

Een heftig verhaal gebaseerd op de moord van de 16-jarige Maja Bradaric in Nijmegen (november 2003) wordt in het nawoord geschreven. Door het verhaal van Ik ben bij je te vertellen door de ogen van het slachtoffer krijgt ze een stem. Toch is Sia een fictief personage.

Ik ben bij je was heftig om te lezen omdat je constant heen en weer geslingerd wordt. Aan de ene kant bewonder ik Sia doordat zij zich niet afsloot voor Darko “de nieuweling in de klas” en open stond voor hem. Dat er een vriendschap ontstond die ongetwijfeld een positief begin aan Darko’s nieuwe situatie gaf. Aan de andere kant wil je heel hard schreeuwen tegen haar “kijk uit!”.

Maar Darko’s verleden is zo traumatisch dat hij zonder professionele hulp steeds dieper in gewetensnood komt met verschrikkelijke gevolgen.

‘Ik zou mijn oorlog met jouw vrede willen verbinden.’

In 23 ongenummerde maar wel betitelde hoofdstukken wordt het verhaal van Sia uit de doeken gedaan. Qua lengte zijn ze afwisselend kort en wat langer. Het vertelperspectief komt vanuit Sia. Het is alsof ze er nog bij is als een soort van “geest” doet ze haar verhaal. Afwisselend vanaf de dag van verdwijning met terugblikken vanaf het moment dat Darko in haar leven kwam.

De schrijfstijl is vlot en zeer toegankelijk geschreven voor de doelgroep vanaf 15 jaar. Ik ben bij je leest makkelijk en als het uit is geeft het wel even stof tot nadenken.

Het gehele boek heeft qua uitvoering een enorme aantrekkingskracht op mij gehad. De hardcover die stevig in de hand ligt, de aantrekkelijke kaft met mooie typografie en een mooie foto die nog wat mysterieus oogt.

De titel wordt zeker duidelijk tijdens het lezen.

Al met al vind ik Ik ben bij je zeer de moeite waard om te lezen en een echte aanrader voor jong en iets ouder. Ik ben blij dat mijn bibliotheek dit boek in hun collectie heeft en dat ik zodoende dit verhaal heb kunnen lezen.

Ik ben bij je telt mee voor mijn ‘Ik lees Nederlands’ uitdaging van 2015 en is boek 29/40 (voor iln boek nummer 27 ivm leeftijdsgrens vanaf 12 jaar).

Foto van de boekkaft komt van de website van de uitgever.

Schrijver:

Lorna Minkman, geboren op 7 april 1961 in Beverwijk. Na het vwo ging Lorna Social Studies doen en werd ze groepsleidster. Daarna werd Lorna docente op de opleiding van Human Resource Management. Lorna is getrouwd en heeft 4 kinderen.

Lorna schrijft boeken voor kinderen vanaf +/- 6 jaar.

Titel: Ik ben bij je

Schrijver: Lorna Minkman

Uitgever: Clavis

Uitgave: Hardcover

ISBN: 978-9044822359

Verschenen: januari 2015

Aantal pagina’s: 208

Genre: Young Adult

Geef een reactie

