De verzekering – Joost Heyink

Standaard

De verzekering - Joost Heyink

Samenvatting (volgens flaptekst):

Schrijver Tim Henderson bedenkt samen met zijn mooie, dwarse vriendin Laura een fantastisch plot voor een nieuw boek: ‘man draait verzekeringsmaatschappij een poot uit door zijn eigen dood te ensceneren’. Dolenthousiast over het verhaal besluiten ze het zelf daadwerkelijk uit te voeren. Het eerste wat daarvoor nodig is: een stoffelijk overschot dat voor Tim kan doorgaan. Ze reizen af naar Colombia, waar een aantal onderwereldfiguren hen best een handje wil helpen.

Als alles is geregeld vliegt Laura met het lichaam naar Nederland. Tim duikt onder. Maar als hij enige tijd later contact zoekt met Laura om van de buit te gaan genieten, blijkt ze spoorloos verdwenen.

Mijn mening:

Een verhaal wat zomaar waarheid kan zijn. Dat verzekeringsmaatschappijen opgelicht worden weten we allemaal, maar dat het zo makkelijk lijkt te gaan als in dit verhaal beschreven mag ik hopen van niet.

De verzekering beslaat 42 korte hoofdstukken en een epiloog waar uit zal blijken dat het in werkelijkheid toch allemaal iets anders loopt. Het taalgebruik is makkelijk toegankelijk en bevat geen moeilijke woorden.

Enkele motieven die in De verzekering een rol spelen zijn: Leugens en bedrog, machtsverhoudingen, wraak en liefdesverhoudingen. Natuurlijk zijn er nog meer op te noemen maar dit zijn voor mij de belangrijkste.

We beleven het verhaal aan de hand van Tim in de ik-figuur en het speelt zich af in chronologische volgorde qua tijd.

De titel spreekt voor zich en de boekkaft maakt het plaatje in combinatie met de flaptekst compleet.

Ik vond De verzekering leuk om te lezen, geen ik zit op het puntje van mijn stoel spanning maar op het eind blijkt er een mooie twist te zijn in het verhaal. Hoe en wat ik hier bedoel lees je het beste zelf in De verzekering.

De verzekering telt mee voor mijn ‘Ik lees Nederlands’ uitdaging van 2015 en is boek 28/40. (voor iln boek 26/40 ivm leeftijdsgrens vanaf 12 jaar).

De foto van de boekkaft komt van de website van de uitgever.

Schrijver:

Joost Heyink (1946) studeerde psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen en was jarenlang verbonden aan deze universiteit als wetenschappelijk onderzoeker. Daarna legde hij zich fulltime toe op het schrijven. Met zijn debuut  Proefverlof uit 2008 bereikte hij het volwassen publiek. Inmiddels heeft Joost vier thrillers op zijn naam staan. Daarnaast schrijft hij ook jeugdboeken.

Titel: De verzekering

Schrijver: Joost Heyink

Uitgever: Anthos (tegenwoordig AmboAnthos)

Uitgave: Paperback

ISBN: 9 789041 41 7749

Verschenen: september 2011

Aantal pagina’s: 232

Genre: Literaire Thriller

2 gedachtes over “De verzekering – Joost Heyink

Geef een reactie

