Dorst – Esther Gerritsen

Standaard

Dorst - Esther Gerritsen

Samenvatting (volgens achterflap):

Coco en haar moeder Elisabeth zien elkaar sporadisch en lopen elkaar op een dag bij toeval tegen het lijf. De moeder vertelt tussen neus en lippen door dat ze niet lang meer te leven heeft. Coco voelt zich verantwoordelijk en trekt bij haar moeder in. De zieke Elisabeth verdraagt de aanwezigheid van haar dochter omdat ze weet dat van een moeder begrip en geduld wordt verwacht.

Mijn mening:

Een boek waarover ik weinig kan zeggen. Het sprak mij niet zo aan doordat ik mij vanaf het begin aan vooral Coco liep te ergeren. En als dat eenmaal zo is dan is er weinig sympathie meer op te brengen.

Coco heeft een moeizame relatie met haar moeder en als zij elkaar onverwacht tegenkomen en moeder Elisabeth tussen neus en lippen door dat ze ongeneeslijk ziek is besluit Coco bij haar in te trekken. Dat lijkt sympathiek maar naar mijn idee had het voor Coco maar één doel en dat was niet de band tussen haar en moeder Elisabeth te versterken.

Dorst bestaat uit ongenummerde hoofdstukken die wel makkelijk en vlot lezen. Geen moeilijk taal gebruik.

De titel spreekt voor zich en de symboliek van de vis op de kaft komt zeker terug in het boek.

Een prachtige slotzin die ik jullie niet kan onthouden:

Nu kan ze alles. Nu. Ze moet vaart maken, ze is realistisch, alles kunnen is altijd maar van tijdelijke aard.

Wellicht dat ik de essentie van het verhaal gemist heb maar het lezen van Dorst is voor mij een kleine tegenvaller geweest.

Dit boek telt mee voor mijn ‘Ik lees Nederlands’ uitdaging van 2015 en is boek 26/40. (voor iln nummer 24 ivm leeftijdscategorie vanaf 12 jaar).

De foto van de boekkaft komt van de website van de uitgever.

Schrijver:

Esther Gerritsen (februari 1972), debuteerde in 2000 met de verhalenbundel Bevoorrecht bewustzijn. Schrijf daarna diverse werken. In 2012 verraste ze met de roman Dorst. Hiermee stond ze op de toplist van de AKO Literatuurprijs, de shortlist van de Libris Literatuurprijs en werd ze genomineerd voor de Opzij Literatuurprijs en de Dioraphte Jongeren Literatuurprijs. In 2014 won Gerritsen de Frans Kellendonk-prijs, die driejaarlijks wordt toegekend aan een Nederlandstalige auteur met een literair oeuvre dat getuigt van een onafhankelijke en originele kijk op maatschappelijke of existentiële problematiek.

Titel: Dorst

Schrijver: Esther Gerritsen

Uitgever: de Geus

Uitgave: gebonden met stofomslag

ISBN: 978 90 445 2518 2

Verschenen: oktober 2012

Aantal pagina’s: 216

Genre: Roman

2 gedachtes over “Dorst – Esther Gerritsen

Geef een reactie

