Harem – Ronald Giphart

Standaard

thumbnail.php  Harem Ronald Giphart

Samenvatting:

Liam Hope, 20 jaar, sluit zich op in een boshut in Zweden om zijn debuutroman te schrijven. Niet zomaar een roman maar één met zijn vader McDonald Hope in de hoofdrol. McDonald Hope, roepnaam Mac, is een wereldberoemd fotograaf met een flamboyant verleden. Met een doos vol foto’s, documentatiemateriaal en brieven uit het verleden hoopt Liam tot een mooi resultaat te komen met alle hoogtepunten uit Mac zijn leven zover. Met de overzichtstentoonstelling ‘Twenty Years The Eyes of Hope’ in het Fotografiska Museet in Stockholm als rode leidraad verweven in het verhaal.

We komen via oa de Amsterdamse jeugd van Mac, een Zweedse punkband, de uitspattingen op de Melkerij, het tragische lot van Hampus en de legendarische harem heel wat te weten over het leven van Mac en de zijnen.

Mijn mening:

Wat een heerlijk boek om te lezen was Harem. Meerdere raakvlakken met mijn persoonlijke leven komen voorbij in het boek. Zweden is één van mijn favoriete vakantielanden en ik kan niet wachten tot ik weer mag in augustus. En door het lezen van Harem is dat gevoel alleen maar versterkt. Dan komt mijn grote liefde naast lezen namelijk fotografie uitvoerig aan bod. Grootheden als Mapplethorpe en Newton worden genoemd en dan maakt mijn hart al een klein sprongetje.

Het grote thema liefde staat centraal in Harem. De liefde tussen Mac en alle vrouwen in zijn leven,  Cilla, Freja,Tilde en later nog Nina. Natuurlijk de ouderlijke liefde tussen Mac en zijn kinderen Liam en Ronja. De vriendschappelijke ‘liefde’ tussen Mac en Hampus. De liefde tussen de ouders van Mac. Maar zeker ook de liefdesrelaties van Liam.

Het gaat in Harem over liefde, vaderschap, verlangen, fotografie en beeld.

Harem wisselt constant van heden naar verleden en soms vond ik dat best verwarrend maar uiteindelijk neemt Liam je aan de hand en leidt je de weg.

Harem bestaat uit 12 ongenummerde hoofdstukken maar dragen allemaal een korte titel. En gedurende het lezen van desbetreffend hoofdstuk worden ze allemaal verklaart aan de lezer.

De schrijfstijl is vlot, beeldend en heerlijk Gipharts 😉

De boekkaft is mooi minimaal naar mijn idee. Het wit met rode en grijze letters trekt de aandacht in de boekhandel tussen alle gekleurde boekkaften en daardoor een echte eyecatcher. Het gewei doet je meteen denken aan de Noordelijk gelegen landen.

Harem was voor mij een genot om te lezen en had nog wel wat langer door mogen gaan. Een literair verantwoord boek om lekker in weg te duiken en je te laten meevoeren met Mac en zijn flamboyante leven.

Hier kun je zien wat Ronald Giphart te zeggen heeft over Harem in zijn ‘one minute book review’.

Harem telt mee voor mijn ‘Ik lees Nederlands’ van 2015 en is boek 21/40 (voor iln nummer 20, dit verschil zit hem in de jeugdboeken van onder de 12 die niet mee mogen tellen).

De foto van de boekkaft komt van de website van de uitgever.

Schrijver:

Ronald Giphart geboren in december 1965, heeft een studie Nederlands achter de rug. Tijdens zijn werk als nachtportier in een Utrechts ziekenhuis schreef Ronald Giphart zijn debuutroman ‘Ik ook van jou’ dat verscheen in 1992. Deze werd bekroond met de Gouden Ezelsoor.

In 2004 ontving Ronald Giphart de C.C.S. Croneprijs voor zijn gehele oeuvre.

Ronald Giphart heeft een lange staat van dienst en is hopelijk nog lang niet uit geschreven.

Titel: Harem

Schrijver: Ronald Giphart

Uitgever: Podium

Uitgave: Paperback

ISBN: 9 789057 597138

Verschenen: januari 2015

Aantal pagina’s: 382

Genre: Roman

Een gedachte over “Harem – Ronald Giphart

Geef een reactie

